لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

تداوم اقدامات روسیه برای کنترل شبکه‌های اجتماعی؛ کاهش سرعت دسترسی به توئیتر


نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در روسیه روز چهارشنبه ۲۰ اسفند اعلام کرد به دلیل عدم حذف مضامین ممنوعه از سوی توئیتر سرعت بارگذاری عکس و ویدئو در این شبکه اجتماعی را کاهش می‌دهد. این تصمیم بخشی از اقدامات دولت روسیه برای کنترل و محدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی است که در انعکاس انتقادها و مخالفت با حکومت نقش مهمی ایفا می کنند.

نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌ها در روسیه می‌گوید٬ این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که شرکت توئیتر درخواست این نهاد برای حذف مطالب مشوق خودکشی کودکان و مضامین مربوط به مواد مخدر و پورنوگرافی کودکان را اجرا نکرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس٬ این نهاد هشدار داد اگر توئیتر قوانین روسیه را رعایت نکند فعالیت آن به طور کامل ممنوع خواهد شد ولی درعین حال اظهار امیدواری کرد که این شرکت «با اتخاذ موضعی سازنده» مطالب ممنوعه را حذف کند.

وادیم سوبوتین، از مقامات ارشد نهاد ناظر بر فعالیت رسانه‌های روسيه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:«توئیتر تنها شبکه اجتماعی است که درخواست نهادهای مسئول برای حذف مضامین ممنوعه را نادیده گرفته است.»

ادعای مقامات روسیه در مورد بی‌توجهی توئیتر به این موارد جای تعجب دارد چون طبق مقررات این شرکت انتشار هرگونه مضامینی در ترویج سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان و یا تشویق خودکشی و خود آزاری ممنوع است. شرکت توئیتر تاکنون به تصمیم نهادهای مسئول در رویه واکنش نشان نداده است.

اقدام اخیرعلیه توئیتر تداوم انتقادهای دولت روسیه از شبکه‌های اجتماعی است که در فراخوان و سازماندهی تظاهرات ماه فوریه علیه بازداشت الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت حکومت نقش مهمی ایفا کردند. این تظاهرات که در شهرهای مختلف روسیه برگزار شد بزرگترین اعتراض سیاسی سالهای اخیر بود و در جریان آن بیش از هزار نفر بازداشت شدند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در نشست خبری روز چهارشنبه گفت:«دولت هیچ تمایلی به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی ندارد» ولی درعین حال تاکید کرد که نظارت بر اجرای قانون ضروری است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید٬ دولت روسیه در سال ۲۰۱۴ با تصویب مقررات جدیدی شبکه‌های اجتماعی را موظف کرد که اطلاعات شخصی کاربران را در سرورهای داخل روسیه ذخیره کنند و از آن زمان فیسبوک و توئیتر را تحت فشار قرار داده تا این مقررات را اجرا کنند. در سال‌های اخیر این شبکه‌های اجتماعی به دلیل عدم تبعیت از این مقررات بارها جریمه شده اند.

با وجودیکه قوانین روسیه به دولت اجازه می دهد فعالیت شبکه‌های اجتماعی را کاملا متوقف و یا ممنوع کند دولت چنین تصمیمی نگرفته و به احتمال فراوان دلیل آن نگرانی از خشم افکار عمومی است.

تاکنون فقط فعالیت شبکه اجتماعی «لینکدین» که در روسیه کاربر چندانی نداشت به دلیل ذخیره نکردن اطلاعات کاربران در سرورهای داخل کشور ممنوع شده است.

روز چهارشنبه همزمان با کند شدن سرعت دسترسی به توئیتر، برخی از وبسایت‌های نهادهای دولتی نیز کند و یا دسترسی به آنها دشوار شد. هنوز مشخص نیست که آیا این مشکلات با تصميم مربوط به توئیتر ارتباط دارد یا نه. برخی از کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که دلیل کندی وبسایت نهادهای دولتی روسیه ممکن است حملات سایبری باشد.

وزارت فناوری دیجیتال روسیه ضمن پذیرش کندی و اختلال در وبسایت برخی از نهادهای دولتی دلیل آن را بروز مشکلات فنی و سخت افزازی در«روس تلکام» شرکت اصلی ارائه کننده خدمات کامپیوتری عنوان کرد.

با استفاده از آسوشیتدپرس٬ ش.ر
XS
SM
MD
LG