لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

روسيه پس از حملات معمول شبانه، در روز روشن نيز به پایتخت اوکراین حمله کرد


نمایی از انفجارها در آسمان شهر کی‌یف پس از حملات پهپادی و موشکی روسیه
نمایی از انفجارها در آسمان شهر کی‌یف پس از حملات پهپادی و موشکی روسیه

روسیه چند ساعت پس از حملات معمول شبانه با پهپاد و موشک­‌های کروز به کی‌یف، صبح روز دوشنبه هشتم خرداد نيز با موشک­‌های بالستيک پایتخت اوکراین را هدف قرار داد.

والری زالوژنی، رئيس ستاد ارتش اوکراين، گفت حوالی ساعت ۱۱.۳۰ به وقت محلی روسيه ۱۱ موشک بالستيک به سوی کی­‌يف شليک کرد‌ که تمام موشک­‌ها در آسمان رهگیری و منهدم شدند. دود سفيد ناشی از انفجارها در آسمان کی­‌يف به خوبی ديده می­‌شد.

فرمانداری نظامی کی­‌يف گفت لاشه موشک­‌ها در چند نقطه از محلات مرکزی و شمالی شهر سقوط کردند، بخشی از آن‌ها در يکی از خيابان­‌ها و بخش ديگری روی سقف يک ساختمان فرو افتادند و موجب حريق شدند. در اين حوادث يک نفر مجروح شده­ است.

حملات در روز روشن، چند ساعت پس از توقف حملات شبانه، مردم کی­‌يف را به شدت نگران کرده و تعداد زيادی از آن‌ها به ايستگاه­‌های مترو که نقش پناهگاه را ايفا می­‌کنند پناه بردند. ولی آن‌ها می­‌گويند با وجود همه دشواری­‌ها و نگرانی­‌ها در شهر می­‌مانند و به زندگی و کار به روال معمول ادامه می­‌دهند.

سخنگوی نيروی هوايی اوکراين در مصاحبه با تلویزيون دولتی گفت روسيه در حملات صبح دوشنبه از موشک­‌های «اسکندر» با برد­ کوتاه استفاده کرد.

او افزود که موشک­‌ها از سمت شمال شليک شدند ولی مشخص نکرد که آيا منظورش خاک روسيه و يا نقطه ديگری است. کی­‌يف حدود ۳۸۰ کيلومتر با مرز روسيه فاصله دارد.

وزارت دفاع روسيه گفت صبح روز دوشنبه با موشک­‌های هدايت‌شونده پايگاه­‌های هوايی اوکراين را هدف قرار داد و ادعا کرد که در اين حملات مراکز فرماندهی، تاسيسات رادار، هواپيماها و انبارهای مهمات را منهدم کرده است. در اين بيانيه به هدف گرفتن شهرها و ساير مناطق غيرنظامی اشاره نشده­ است.

دميترو کولبا، وزير خارجه اوکراين، در توئيتی به زبان انگليسی نوشت: «حملات مکرر به اهداف غيرنظامی مصداق جنايات جنگی است. حملات مکرر پهپادی و موشکی روسيه به شهرهای اوکراين را فارغ از اين‌که چقدر متناوب باشد نمی­‌توان و نبايد يک امر عادی تلقی کرد.»

سرهی پوپکو، فرماندار نظامی کی­‌يف، گفت حملات روسيه در طول شب گذشته پانزدهمين مورد از حملات شبانه به اين شهر در ماه مه بود و پدافند ضدهوايی اوکراين توانست بيش از ۴۰ موشک و پهپاد روسی را در آسمان منهدم کند.

در حملات يکشنبه‌شب، بيشترين تعداد پهپادها از آغاز جنگ تاکنون به سوی به کی­‌يف شليک شد و به گفته مقامات محلی يک نفر در اين حملات کشته شد.

هدف‌گيری کی­‌يف از راه دور توسط موشک و پهپاد يکی از تاکتيک­‌های ارتش روسيه برای تضعيف روحيه مردم پايتخت است.

در ماه­‌های زمستان هدف اصلی حملات پهپادی و موشکی روسيه زيرساخت­‌های غيرنظامی و بخصوص تاسيسات انرژی بود. به نظر می‌رسيد که هدف آن تضعيف اراده مردم و وادار کردن دولت اوکراين به مذاکره در مورد آتش­‌بس براساس شروط مورد نظر روسيه بود. ولی اين فشارها نتيجه نداد و اوکراين با وجود همه مشکلات توانست زيرساخت­‌های آسيب­‌ديده را تعمير کند.

اوکراین در ماه­‌های اخير سلاح­‌های پيشرفته و موثرتری از کشورهای غربی دريافت کرده و توانسته است که پدافند ضدهوايی خود را تقويت کند.

نيروی هوايی اوکراين گفت در حملات يکشنبه‌شب روسيه به سراسر کشور، از مجموع ۴۰ موشک کروز ۳۷ فروند و از مجموع ۳۵ پهپاد ۲۹ فروند را رهگيری و سرنگون کرده­ است.

دفتر رياست‌جمهوری اوکراين گفت حداقل سه غيرنظامی در اين حملات مجروح شده­‌اند.

استاندار خملنيتسکی در غرب اوکراين گفت يکی از موشک­‌های روسيه به يک فرودگاه نظامی در اين استان اصابت کرد و پنج هواپيما منهدم شده و انبارهای سوخت و تسليحات آتش گرفته­‌اند.

استاندار اوکراينی دونتسک که بخش عمده­ای از قلمرو آن در اشغال روسيه است در مصاحبه با تلویزيون دولتی اوکراين گفت گلوله‌باران مناطق نزديک به جبهه از جمله شهر کراماتورسک، مقر فرماندهی نيروهای اوکراينی در اين منطقه، توسط ارتش روسيه ادامه دارد.

به گفته مقامات محلی در استان خارکيف، واقع در شمال شرقی اوکراين، بر اثر اصابت يک موشک کروز به روستايی در شمال شرقی اين استان شش غيرنظامی از جمله دو کودک و يک زن باردار مجروح شدند.

در استان دنيپروپتروفسک، واقع در شرق اوکراين، نيز يک نفر کشته و ۱۱ نفر مجروح شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG