لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

حملات موشکی روسیه به بنادر اوکراین در رود دانوب باعث افزایش بهای غلات در بازارهای جهانی شد


یکی از انبارهای غله اوکراین در بندر اودسا
یکی از انبارهای غله اوکراین در بندر اودسا

روسیه روز چهارشنبه ۱۱ مرداد بندر ایزمائیل در حاشیه رود دانوب و نزدیک مرزهای رومانی را هدف حملات موشکی قرار داد.

در این حمله به تاسیسات بندری و سیلوهای غله آسیب شدیدی وارد شد و کشتی‌­هایی که به قصد بارگیری غلات اوکراین عازم این بندر بودند حرکت خود را متوقف کردند.

سامانه­‌های ردگیری شناورهای تجاری نشان می‌دهد که ده­‌ها کشتی بین­‌المللی در نزدیکی دهانه رود دانوب متوقف شده و لنگر انداخته‌اند. بسیاری از آنها با هدف بارگیری غلات عازم بندر ایزمائیل بودند که یکی از اقدامات اوکراین با هدف شکستن محاصره مسیرهای کشتیرانی در دریای سیاه توسط روسیه است.

از اواخر تیرماه که روسیه توافق بین‌المللی صادرات غله اوکراین از بنادر دریای سیاه را تمدید نکرد بندر ایزمائیل که در نزدیکی مرزهای رومانی قرار دارد به یکی از مراکز اصلی صادرات غله اوکراین بدل شده است.

تصاویر ویدئویی که دولت اوکراین منتشر کرده است تلاش ماموران آتش‌نشانی برای مهار حریق در تاسیسات بندری، چندین ساختمان بزرگ ویران‌شده و حداقل دو سیلوی آسیب‌دیده در این حملات را نشان می‌دهد.

دو منبع مطلع از تجارت بین‌المللی غلات به خبرگزاری رویترز گفتند که بارگیری در این بندر متوقف شده است.

مدیر اداره بنادر و کشتیرانی اوکراین در فیس‌­بوک نوشت که کار تعمیرات آغاز شده و زیرساخت‌های این بندر به کار خود ادامه می‌دهند.

فرماندار نظامی ناحیه اودسا نیز در تلگرام اعلام کرد که این حمله تلفاتی نداشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در پیامی در شبکه تلگرام نوشت: «تروریست­‌های روس یک‌بار دیگر به بنادر، غلات و امنیت غذایی جهان حمله کردند.»

در پی حمله روسیه، بهای گندم در بازار شیکاگو ناگهان حدود پنج درصد افزایش یافت ولی پس از دو ساعت از گشایش بازار گزارش شد که افزایش بهای گندم به حدود ۱.۲ درصد بازگشته­ است.

روسیه در حدود دو هفته‌­ای که از فسخ توافق بین­‌المللی صادرات غلات اوکراین می‌گذرد زیرساخت­‌های کشاورزی و بندری این کشور را هدف حملات مستمر قرار داده است.

مقامات اوکراینی می گویند که روسیه فقط در ۹ روز اول پس از فسخ توافق به ۲۶ تاسیسات بندری، پنج کشتی غیرنظامی و ۱۸۰ هزار تن غله حمله کرده است.

مسکو اعلام کرده که با پرچیده شدن مسیرهای کشتیرانی امن در دریای سیاه با هر شناوری که به مقصد و یا از مبدا بنادر اوکراینی تردد کند همچون شناورهای حامل تسلیحات برخورد خواهد کرد.

همزمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و یکی از میانجی‌گران توافق صادرات غلات اوکراین، تلفنی گفتگو کرد.

کاخ کرملین گفت آقای پوتین در این گفتگو بر شروط روسیه برای بازگشت به این توافق از جمله رفع موانع صادرات غلات و کود شیمیایی روسیه تاکید کرده است.

غرب می‌گوید این اقلام از تحریم‌­های مربوط به صادرات روسیه مستثنی هستند ولی مسکو مدعی است که برای معاملات غلات صادراتی خود نمی‌تواند از تسهیلات بین­‌المللی بانکی استفاده کند و صادرات آمونیاک این کشور از طریق بنادر اوکراین نیز متوقف شده است.

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گفت ولادیمیر پوتین به زودی به آنکارا سفر خواهد کرد.
آقای اردوغان در هفته‌های اخیر بارها ابراز امیدواری کرده است که توافق بین­‌المللی صادرات غله اوکراین احیا خواهد شد.

آقای پوتین که حکم بازداشت او از سوی دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده است در سال جاری میلادی به خارج از روسیه سفر نکرده است. از زمان شروع تهاجم نظامی به اوکراین او فقط یکبار قلمرو کشورهای سابق اتحاد شوروی را ترک کرده است که آن هم سفر یک روزه او به تهران در بیش از یک سال پیش بوده است.

مسکو می‌گوید حملات گسترده به زیرساخت­‌های بندری و کشاورزی اوکراین به تلافی حمله این کشور به پل بین شبه جزیره کریمه و خاک روسیه انجام می‌شود.

اما کی­‌یف می‌گوید هدف این حملات محاصره مجدد بنادر اوکراین با تحت فشار گذاشتن شرکت­‌های کشتیرانی و بیمه کشتیرانی برای پرهیز از مشارکت در صادرات غله اوکراین است.

قبل از فسخ توافق بین‌المللی صادرات غله اوکراین، حدود یک چهارم از غلات این کشور از طریق تاسیسات بنادر نزدیک به دهانه رود دانوب نظیر بندرگاه ایزمائیل صادر می‌شد و از آن زمان این بنادر به گلوگاه اصلی صادرات غله بدل شده‌اند.

محموله­‌های غلات با استفاده از شناورهای کوچک به بندر کنستانتا در رومانی و از آنجا با کشتی‌های بزرگ به مقصد اصلی صادر می‌شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG