لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۴

احضار سفیر ایران در پی بازداشت تبعه روسیه در تهران


یولیا یوزیک در چند روز گذشته در تهران دستگیر شده است
یولیا یوزیک در چند روز گذشته در تهران دستگیر شده است

در پی انتشار خبر دستگیری یک تبعه روسیه در تهران، وزارت خارجه این کشور در روز جمعه، ۱۲ مهرماه، اعلام کرد که سفیر ایران در مسکو را در همین ارتباط احضار کرده است.

روز جمعه یک منبع به رادیوفردا گفت که یک خبرنگار زن اهل روسیه به نام یولیا یوزیک به دست سپاه پاسداران در ایران بازداشت شده است.

به گزارش ریا نووستی، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارحه ایران هم گفته است که این خبرنگار روس به زودی آزاد می‌شود.

بوریس وویچه‌خووسکی که از او به عنوان همسر سابق خانم یوزیک یاد می‌شود در همین روز در این باره نوشت: «یولیا چند سال پیش در تهران به عنوان گزارشگر مشغول به کار بود. وی چندی پیش به ایران دعوت شد و اندکی بعد مجدد به تهران سفر کرد. با این همه به محض ورود او به تهران، ماموران امنیتی گذرنامه‌ او را ضبط کردند و به او گفتند می‌تواند به هنگام بازگشت آن را تحویل بگیرد».

خانم یوزیک روز یکشنبه هفتم مهرماه با پرواز هواپیمایی ماهان از فرودگاه مسکو وارد تهران شده و قرار بوده روز جمعه از ایران خارج شود، بر اساس اعلام سفارت روسیه در تهران بازداشت او، روز چهارشنبه ۱۰ مهر صورت گرفته است.

به گفته آقای وویچه‌خوووسکی، یولیا یوزیک از زمان بازداشت فقط توانسته است به مدت یک دقیقه با بستگانش در مسکو تلفنی صحبت کند.

او در این گفت‌وگو گفته است که روی زمین در سلولش نشسته، ارتباطش با بیرون قطع است و قرار است «روز شنبه» دادگاهش تشکیل شود. خانم یوزیک اتهام خود را جاسوسی برای اسرائیل عنوان کرده است.

در حالی که هنوز در ایران هیچ مقام رسمی در این باره اظهار نظر نکرده، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه تایید کرد که دولت روسیه از این بازداشت اطلاع دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی این وزارتخانه، همچنین گفت که مهدی سنایی، سفیر ایران در مسکو، به وزارتخانه احضار شده است.

با بازداشت یولیا یوزیک باز هم بر تعداد افراد دوتابعیتی و خارجی که در ایران، عمدتاً به دست سپاه پاسداران، بازداشت شده‌اند اضافه شده است.

با این حال خانم یوزیک اولین تبعه روسیه است که در این چند سال در ایران به زندان رفته‌اند.

در چند سال اخیر، جمهوری اسلامی بیش از پیش به مسکو نزدیک شده و دو کشور روابط حسنه‌ای برقرار کرده‌اند. همکاری ایران و روسیه در سوریه، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به نجات حکومت بشار اسد انجامید.

منابع: خبرگزاری تاس، مسکوتایمز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG