لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

انتخابات پارلمانی روسیه؛ تلگرام هم کانال‌های مخالفان پوتین را حذف کرد


پس از این که فروشگاه‌های آنلاین اَپل و گوگل، اپلیکیشن «رای‌گیری هوشمند» را که توسط مخالفان پوتین برای تاثیرگذاری در انتخابات پارلمانی روسیه راه‌اندازی شده بود حذف کردند، تلگرام نیز اقدام به آفلاین کردن ربات‌های هوشمند رای کرده است.

الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین که در زندان است، مردم را به شرکت در انتخابات پارلمانی تشویق کرده و حامیان او اپلیکیشنی را طراحی کرده بودند که کمک می‌کرد در حوزه انتخاباتی، کاندیدایی که بیشترین شانس برای پیروزی مقابل کاندیدای نزدیک به پوتین را دارد، شناسایی و معرفی شود.

دولت روسیه با جریمه نقدی شرکت‌های اپل و گوگل، این اقدام را دخالت در انتخابات خواند و علاوه بر درخواست حذف این اپلیکیشن از فروشگاه‌های آنلاین، سفیر آمریکا در مسکو را احضار کرد.

دولت پوتین که پیشتر سایت مربوط به این اپلیکیشن را فیلتر کرده بود، در روزهای اخیر همچنین اقدام به فیلتر کردن برخی وی‌پی‌‌‌ان‌های رایج در این کشور کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که کارکنان شرکت اپل در روسیه از سوی مقام‌های روسی تهدید به بازداشت شده بودند.

پاوِل دوروف، بنیانگذار تلگرام، روز جمعه، ۲۶ شهریور، درباره اقدام این شرکت در آفلاین کردن ربات‌ها گفت این اقدام با توجه به ممنوعیت تبلیغات در انتخابات صورت گرفته و عملکرد ربات‌های مرتبط با مبارزات انتخاباتی محدود شده است.

علاوه بر این اپلیکیشن، دولت روسیه اقدام به مسدود کردن حدود ۵۰ وب‌سایت که توسط حامیان ناوالنی اداره می‌شد کرده و ده‌ها دفتر منطقه‌ای آنها را تعطیل کرده است.

حامیان ناوالنی این شبکه سیاسی را برای مبارزه با فساد راه‌اندازی کرده‌اند، ولی دولت پوتین آنها را «سازمان افراطی» می‌خواند.

در انتخابات پارلمانی روسیه، قرار است ۴۵۰ عضو مجلس نمایندگان روسیه با رای مردم این کشور انتخاب شوند.

حزب «روسیه متحد» که حزب ولادیمیر پوتین است، در دور پیشین انتخابات پارلمانی روسیه که خبرهایی درباره تقلب در آن منتشر شد، از مجموع ۴۵۰ کرسی پارلمان، موفق به کسب ۳۴۳ کرسی شد.

تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات حدود ۱۰۸ میلیون نفر اعلام شده است. در انتخابات دوره قبلی حدود ۴۸ درصد از واجدان شرایط رای دادند.

انتخابات پارلمانی روسیه که سه روز به طول می‌انجامد از روز جمعه آغاز شد.

XS
SM
MD
LG