لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

روسیه از اوکراینی‌ها در سیورودونتسک خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند


نمایی از کارخانه شیمیایی آزوت در سیورودونتسک
نمایی از کارخانه شیمیایی آزوت در سیورودونتسک

روسیه از نیروهای اوکراینی که در یک کارخانه شیمیایی در شهر سیورودونتسک پناه گرفته‌اند خواست که تا صبح چهارشنبه اسلحه‌های خود را زمین بگذارند.

مسکو می‌گوید که نیروهای این کشور بخش‌های مسکونی شهر سیورودونتسک را به‌طور کامل تصرف کرده‌اند و در حال نبرد برای تصرف نواحی صنعتی این شهر و شهرهای کوچک اطراف آن هستند.

این میان کارخانه شیمیایی آزوت در سیورودونتسک به یکی از مراکز مقاومت علیه نیروهای روسیه تبدیل شده است. اوکراین می‌گوید که بیش از ۵۰۰ غیرنظامی نیز از بمباران‌ها به کارخانه پناه برده‌اند و اکنون کنار نیروهای اوکراینی پناه گرفته‌اند.

خبرگزاری اینترفکس اظهارات میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه، را بازتاب داده که گفته است، نیروهای اوکراینی باید «دست از این مقاومت بی‌معنای خود بردارند و اسلحه‌هایشان را تا ساعت هشت صبح به وقت مسکو بر زمین بگذارند».

وی همچنین اعلام کرد که شهروندان غیرنظامی از طریق مسیرهای بشردوستانه از منطقه خارج خواهند شد.

بمباران کارخانه آزوت یادآور نبرد بر سر کارخانه فولاد آزوف‌استال در بندر جنوبی ماریوپل بوده است، جایی که صدها نیروی اوکراینی و شهروند غیرنظامی از بمباران روس‌ها به آن پناه برده بودند. افرادی که در این کارخانه بودند ماه گذشته تسلیم و به بازداشتگاهی در روسیه منتقل شدند.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، یکی از دو استان شرقی اوکراین که روسیه به نیابت از جدایی‌طلبان ادعای آنجا را دارد، گفت، بمباران آزوت آن‌قدر شدید بوده که «مردم دیگر امکان آن را ندارند که در پناه‌گاه‌های آن بمانند و شرایط روانی آنها رو به افول است.»

جنگ بر سر سیورودونتسک که پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشت، اکنون به بزرگ‌ترین جنگ در اوکراین تبدیل شده است.

با این که نیروهای روسیه آخرین پل این شهر را از بین بردند، اوکراین همچنان تلاش می‌کند شهروندان غیرنظامی را از سیورودونتسک خارج کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG