لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

ترکیه: مذاکرات با مسکو در مورد ادلب رضایت‌بخش نبود اما ادامه خواهد داشت


نیروهای ارتش سوریه در اطراف حلب؛ ۱۷ فوریه
نیروهای ارتش سوریه در اطراف حلب؛ ۱۷ فوریه

سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرده مذاکرات با طرف‌های روس در پیوند با حملات تازه ارتش بشار اسد و متحدانش در شمال‌غرب سوریه و بحران تازه در این کشور، به «نتیجه رضایت‌بخش» برای آنکارا نیانجامیده، اما افزوده گفت‌وگوها ادامه پیدا خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۸ بین ترکیه و روسیه، یکی حامی گروهی از شورشیان دیگری حامی دولت بشار اسد، توافقاتی برای مرزبندی و کاهش خشونت‌ها صورت گرفت. اما این توافقات دوام نداشت و اواخر سال ۲۰۱۹ با بالا گرفتن حملات فروریخت.

نیروهای اسد با حمایت هوایی روسیه و حمایت زمینی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی دست به حملات گسترده‌ای در حلب و ادلب زده‌اند.

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز دوشنبه ۲۸ بهمن گفت که کارزار نظامی تا دستیابی به پیروزی کامل که «دیر یا زود» به دست می‌آید، ادامه خواهد یافت.

مذاکرات بین هیئت‌های آنکارا و مسکو در پایتخت روسیه از روز دوشنبه آغاز شد و دو روز طول کشید.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، گفته طرف‌ها توافق کرده‌اند دوباره به گفت‌وگو بنشینند.

آقای کالین افزوده «ما با مدارک و نقشه‌ای که ارائه شده، توافق نکردیم».

این سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرده آن‌ها موضع پست‌های دیدبانی خود را در سوریه تغییر نخواهند داد، و این موضوع جای بحثی ندارد.

آنکارا خواستار بازگشت نیروهای اسد به خط تعیین‌شده در سال ۲۰۱۸ در توافقات مربوط به کاهش خشونت‌ها است؛ خطی که در یک سوی آن گروهی از شورشیان قرار دارند و میلیون‌ها شهروند سوری، و در دیگر سو مناطق تحت کنترل بشار اسد واقع شده است.

سخنگوی آقای اردوغان در عین حال گفته ترکیه به تقویت قوا ادامه خواهد داد «تا از غیرنظامیان و منطقه حمایت شود».

عمر جلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه نیز می‌گوید هیئت دولت ترکیه «به روشنی این را بیان کرده که اگر نیروهای دولتی سوریه خودشان عقب‌نشینی نکنند، ترکیه تمهیدات نظامی لازم را پی‌خواهد گرفت برای آن‌که آن‌ها پشت خط مورد توافق (در ادلب) برگردند».

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه گفته «هر دو طرف بر پایبندی به توافقات موجود برای اقداماتی که کاهش خشونت‌ها می‌انجامد، وضعیت انسانی را ترمیم می‌کند و ادامه نبرد علیه تروریسم را ممکن می‌سازد، تاکید کرده‌اند».

ساعاتی پیش از پایان گفت‌وگوها مسئول ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه از طرف‌های درگیر و کشورهای حامی آن‌ها خواسته بود در شمال غرب سوریه مسیرهای امنی برای غیرنظامیان ایجاد کنند.

مارک لوکاک روز دوشنبه نیز هشدار داده بود «بحران در شمال‌غرب سوریه به سطح تازه‌ای از فاجعه رسیده است». سازمان ملل نیز با اعلام آمار تازه‌ای گفته رقم جابه‌جاشدگان و آوارگان نبردها در حلب و ادلب به ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

اواخر سال ۲۰۱۶ شورشیان سوری پس از چند سال کنترل بخش شرقی حلب، این منطقه را از دست دادند ولی همچنان می توانستند با خمپاره به مواضع نیروهای دولتی در حاشیه شهر حمله کنند. بخش گسترده‌ای از نواحی روستایی غرب استان حلب هم که با ناحیه ادلب همجوار است در کنترل آنها باقی مانده بود.

اکنون شورشیان سوری فقط در بخش‌هایی از ناحیه ادلب مستقر هستند و این مناطق هم هدف حملات گسترده نیروهای دولتی و حامیان آن‌ها قرار دارد.

منابع: اسوشیتدپرس، رویترز
XS
SM
MD
LG