لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

روسیه: دلیلی برای تداوم حضور نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد


آلکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور سوریه
آلکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور سوریه

آلکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهوری روسیه در امور سوریه روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه گفته است،با شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، دیگر دلیلی برای تداوم حضور نیروهای آمریکایی در سوریه وجود ندارد و آنچه واشینگتن در این خصوص مطرح می کند، بهانه است.

به گزارش رویترز، آلکساندر لاورنتیف در «آستانه»، پایتخت قزاقستان، و در جریان نشست مشترک روسیه، ایران و ترکیه در این شهر صحبت می کرد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه گفته است: هردلیلی را که آمریکایی ها برای توجیه تدوام حضور نظامی خود مطرح کنند بهانه است و ما معتقدیم آنها باید به حضور نظامی خود در سوریه پایان دهند.

آلکساندر لاورنتیف همچنین گفته است که در نشست کنونی در «آستانه»درباره فراهم کردن زمینه برای برگزاری کنگره مردم سوریه در سال آینده در روسیه مذاکره می شود.

به گفته وی طرف های حاضر در مذاکرات «آستانه» روز جمعه در خصوص تاریخ برگزاری این کنگره تصمیم خواهند گرفت.

در حالی نماینده ولادیمیرپوتین می گوید دیگر دلیلی برای حضور آمریکایی ها در سوریه وجود ندارد، که برت مک‌گورک فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف علیه داعش گفته است، روسیه احتمالا به حضور پرشمار نیروهای خود در خاک سوریه ادامه خواهد داد.

این در حالی است که پیشتر ولادیمیر پوتین اعلام کرده بود که روسیه نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد.

به گزارش رویترز، برت مک‌گورک گفته است:من هم (اعلام خروج نیروهای روسیه) از سوریه را دیده ام، اما باید دید چه خواهد شد.

وی اضافه کرده است: اما آنها حضور چشم گیر و مهمی در سوریه خواهند داشت.

عملیات هوایی روسیه در سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد که از آن به عنوان بزرگترین دخالت مسکو در امور خاورمیانه در چند دهه گذشته یاد می‌شود.

روسیه و ایران،‌ حامیان اصلی حکومت بشار اسد، به شمار می روند. حمایت مسکو و تهران، انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان را به همراه داشته است. در این میان، ایران می گوید تنها مستشار به سوریه اعزام کرده است.

XS
SM
MD
LG