لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

روسیه قطعنامه تمدید تحقیق بازرسان سلاح‌های شیمیایی در سوریه را وتو کرد


یکی از مجروحان حملات شیمیایی در استان ادلب در سوریه.
یکی از مجروحان حملات شیمیایی در استان ادلب در سوریه.

روسیه روز سه‌شنبه دوم آبان قطعنامه مورد حمایت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید ماموریت تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه را وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واسیلی نبنز،‌ سفیر روسیه در سازمان ملل آمریکا را متهم کرده که برای خودنمایی این قطعنامه را در شورای امنیت به رای گذاشته است.

طبق این گزارش،‌ سفیر روسیه ابتدا کوشید بود تا رای‌گیری درباره این قطعنامه را به ماه دیگر موکول کند. اما تلاش او نتیجه‌ای در بر نداشت.

۱۱ کشور به قطعنامه تمدید فعالیت بازرسان رای مثبت دادند و دو کشور روسیه و بولیوی به آن رای مخالف دادند. گزارش‌ها حاکی است که چین و یک کشور دیگر به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

واسیلی نبنز گفته است، هرچند روسیه به کار هیات بازرسان در «مکانیسم مشترک» انتقاد داشت اما خواهان توقف فعالیت‌های آنها نیست.

قرار است که گروه بازرسان در «مکانیسم مشترک» هفته آینده گزارشی از نتیجه تحقیقات خود در مورد حمله شیمیایی در خان‌شیخون سوریه را ارائه کنند. این در حالی است که مهلت تعیین‌شده برای بازرسی‌های این هیات ماه آینده میلادی به پایان می‌رسد.

در اردیبهشت ماه گذشته گزارش شد که «نیروهای دولتی سوریه» از ماه دسامبر ۲۰۱۶ تا آن تاریخ، در چهار حمله، از جمله در خان‌شیخون از جنگ‌افزارهای مشکوک به مواد شیمیایی ضداعصاب استفاده کرده‌اند. گفته شده که دستکم ۸۰ نفر در جریان حمله خان‌شیخون جان خود را از دست داده‌اند.

آمریکا هفته گذشته خواهان تمدید فعالیت این بازرسان شده بود.

اما میخائیل اولیانف، رییس هیات روسیه در کمیته خلع سلاح سازمان ملل، دو هفته پیش گفته بود مسکو قصد دارد نخست نتیجه گزارش بازرسان از خان‌شیخون را رویت کرده و سپس در مورد تمدید بازرسی‌های مکانیسم مشترک تصمیم‌گیری کند.

در همین زمینه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته بود: «روسیه به‌روشنی مشخص کرده‌ است که اگر گزارش گناهی به گردن [دولت] سوریه» بیاندازد، به تمدید زمان بازرسی رای مخالف خواهد داد.

خانم هیلی اضافه کرده بود،«ما نمی‌توانیم به این شکل کار کنیم» و لازم است، بدون انتخاب گزینشی اینکه کدام طرف دست به حمله شیمیایی زده، مقصر اصلی را معرفی کنیم.

آمریکا و متحدان آن دولت سوریه را عامل حملات شیمیایی در آن کشور می‌دانند. از سوی دیگر اما روسیه، و دولت سوریه، گروه‌های شورشی را متهم به انجام حملات شیمیایی می‌کنند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده‌ است که بازرسان آن در حال تحقیق درباره ۶۰ مورد استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی بین دسامبر ۲۰۱۵ و پایان ماه مارس ۲۰۱۶ هستند.

XS
SM
MD
LG