لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

لیتوانی انتقال برخی کالاها از روسیه به کالینینگراد را ممنوع کرد؛ مسکو گفت تلافی می‌کند


کامیون‌های روسی در انتظار عبور از خاک لیتوانی برای عزیمت به کالینینگراد که ۵۵۰ کیلومتر از خاک روسیه فاصله دارد
کامیون‌های روسی در انتظار عبور از خاک لیتوانی برای عزیمت به کالینینگراد که ۵۵۰ کیلومتر از خاک روسیه فاصله دارد

رییس شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد گفت مسکو به تصمیم دولت لیتوانی برای ممنوع کردن انتقال برخی از کالاها از مسير آن کشور به کالینینگراد واکنش نشان خواهد داد و این واکنش برای مردم لیتوانی پیامدهای شدیدی خواهد داشت.

مقامات دولت لیتوانی صبح سه‌شنبه اعلام کردند که براساس تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، انتقال برخی از کالاها به کالینینگراد، بخشی از قلمرو روسيه در ناحیه بالتیک، از طریق راه‌آهنی که از خاک این کشور عبور می‌کند ممنوع خواهد شد.

این تصمیم که تنش بین روسیه و همسایگان آن کشور را تشدید خواهد کرد با واکنش تند مسکو مواجه شد.

مقامات روسیه تصمیم دولت لیتوانی را غیرقانونی و بی‌سابقه توصیف کردند.

نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه از کالینینگراد دیدار کرد و در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که روسیه به این اقدام واکنش نشان خواهد داد.

خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که آقای پاتروشف در بخشی از سخنان خود بدون ارائه جزئیات در مورد واکنش احتمالی روسیه گفت: «بدون هیچ تردیدی ما به این اقدام خصمانه واکنش نشان می‌دهیم. نهادهای دولتی در حال تنظیم اقدام متقابل ما هستند و به زودی به اجرا گذاشته خواهد شد. واکنش دولت روسیه برای مردم لیتوانی پیامدهای منفی جدی خواهد داشت».

در یک اقدام جداگانه، وزارت خارجه روسیه مارکوس ادرر، سفیراتحادیه اروپا در مسکو، را فراخواند و اعتراض شدید خود را به تصمیم دولت لیتوانی اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت در این جلسه به سفیر اتحادیه اروپا ابلاغ شد که روند انتقال کالا از طریق خاک لیتوانی باید از سرگرفته شود و در غیر این صورت مسکو با اقدامات تلافی‌جویانه به این تصمیم واکنش نشان خواهد داد.

دولت لیتوانی روز سه‌شنبه در یک بیانیه کتبی اعلام کرد که در رفت‌وآمد مسافران و حمل‌ونقل کالاهایی که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا نیستند هیچ اختلالی ایجاد نخواهد شد و ممنوع کردن انتقال برخی از کالاها از طریق راه آهن این کشور به مقصد کالینینگراد بخشی از چهارمین بسته تحریم اتحادیه اروپا علیه روسیه است.

ناحیه کالینینگراد با ۴۳۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۵۵۰ کیلومتر از خاک روسیه فاصله دارد و بین کشورهای لیتوانی و لهستان که هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند واقع شده است.

قطارهای مسافربری و باری با عبور از بلاروس و لیتوانی به این ناحیه رفت‌وآمد می‌کنند. در خاک لهستان مسیر ترازیت بین روسیه و کالینینگراد وجود ندارد. حمل‌ونقل کالا بین خاک روسیه و این ناحیه می‌تواند از طریق دریا نیز انجام شود که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا نيست.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG