لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

برگزاری مراسم صدمین سالگرد انقلاب اکتبر در روسیه


تجمع در مسکو مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۷
تجمع در مسکو مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب ۱۹۱۷

حکومت روسیه به برگزاری مراسم برای صدمین سالگرد انقلاب بلشویکی در آن کشور تمایلی ندارد و در نتیجه برای گرامیداشت حادثه ای که آغازگر ۷۰ سال حکومت کمونیستی شد، فقط مراسم کوچکی در گوشه و کنار کشور برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه که فعالیت مخالفان و دگراندیشان در این کشور را سرکوب می کند به برگزاری هیچگونه اجتماع و مراسمی که خارج از کنترل حکومت باشد علاقه ای ندارد و چه رسد به بزرگداشت یک انقلاب.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفت دولت روسیه هیچ مراسم ویژه ای به مناسب این روز برگزار نمی کند.

رسانه های روسیه در مورد این مناسبت برخوردهای دوگانه ای داشتند. روزنامه عامه پسند و طرفدار دولت به نام کومسومولسکایا پراودا در صفحه اول خود با تیتر بزرگ نوشت:«جشن بزرگ یا فاجعه بزرگ؟»

چندین هزار نفر از طرفداران حزب کمونیست که هنوز هم بزرگترین حزب مخالف دولت در پارلمان روسیه است در خیابانهای اصلی شهر مسکو راهپیمایی کرده و پرچم های سرخ و تصاویری از لنین رهبر انقلاب اکتبر در دست داشتند.

هیئت های نمایندگی خارجی از ایتالیا و کامبوج،نیز در صف تظاهرکنندگان راهپیمایی می کردند. رهبران حزب کمونیست در سخنرانی های خود از کاستی های خدمات بهداشت عمومی و آموزش و پرورش در دوران پسا شوروی انتقاد کردند.

در دوران حکومت کمونیستی سالروز انقلاب اکتبر تعطیل رسمی بود و مراسم باشکوهی همراه با رژه نیروهای مسلح در میدان سرخ مسکو برگزار می شد. ولی در دوران ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۵ این تعطیلات و مراسم لغو شد.

امسال نیز در میدان سرخ مسکو مراسم رژه نیروهای مسلح برگزار شد ولی نه به خاطر سالگرد انقلاب بلکه برای یادبود ۷۶ امین سالگرد یکی از رژه های پیروزی در دوران جنگ جهانی دوم بود.

صدمین سالگرد انقلاب اکتبر آخرین مناسبت مهم قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس سال آینده است که انتظار می رود ولادیمیر پوتین باری دیگر در آن به پیروزی برسد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می کند که ولادیمیر پوتین در اکثر برنامه هایی که به مناسبت سالگرد انقلاب اکتبر ترتیب داده شده بود شرکت نکرد. در تنها مراسمی که او شرکت کرد افتتاح یک کلیسای جدید در شهر مسکو بود و آنرا «یک مراسم عمیقا نمادین» توصیف کرد. در جریان انقلاب اکتبر و حوادث پس از آن تعداد زیادی از کلیساهای روسیه نابود شده و دین باوران مورد سرکوب و آزار قرار گرفتند.

آقای پوتین در یکی از سخنرانی های خود در ماه جاری گفت:«انقلاب بخشی پیچیده و غیرقابل انکاری از تاریخ ماست و با گذشته باید با احترام و بی طرفی برخورد کرد.»

کاخ کرملین مسئولیت برگزاری مراسم امسال را به کمیته ای متشکل از سیاستمداران، مورخان و روحانیون سپرده است.

یکی از مقامات این کمیته ماه گذشته تاکید کرد که برگزاری مراسم« نه به معنای گرامیداشت و جشن گرفتن انقلاب اکتبر بلکه با هدف گفتگوی آرام در مورد آن انقلاب و درک بهتر آن صورت می گیرد.» به گفته او حکومت روسیه تلاش می کند از تکرار جنبش های موسوم به انقلاب های رنگی که در اروپای شرقی روی داد در این کشور جلوگیری کند.

ویاچسلاو مالتسف، یک سیاستمدار ملی گرای تبعیدی خواهان «انقلاب» در روز ۵ نوامبر (مصادف با سالگرد انقلاب اکتبر) شده بود. نهادهای انتظامی و امنیتی روسیه در روزهای اخیر صدها نفر را در این رابطه بازداشت کردند. به گزارش گروههای دیده بان بازداشت های سیاسی اکثر این افراد هنوز در بازداشت هستند وبرای حدود ۱۵ نفر از آنها حکم زندان صادر شده است.

مفسران در روسیه می گویند برای بخش اعظم مردم سالگرد انقلاب اکتبر اهمیتی ندارد. براساس یافته های گزارشی که توسط حزب کمونیست روسیه تهیه شده است ۵۸ درصد از مردم از چنین سالگردی بی خبرند.

XS
SM
MD
LG