لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

سفیر روسیه در تهران: پس از رفع تحریم،‌ برای تحویل اس۴۰۰ به ایران مشکلی نداریم


لوان جاواگاریان، سفیر روسیه در تهران
لوان جاواگاریان، سفیر روسیه در تهران

سفیر روسیه در تهران، می‌گوید زمانی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران اواخر ماه جاری ملغی شود کشورش با فروش جنگ‌افزار پیشرفته از جمله سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ به جمهوری اسلامی «مشکلی ندارد.»

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در مصاحبه اخیر خود که روز شنبه ۱۲ مهر در روزنامه «رسالت» منتشر شد، تاکید کرده است:‌ «ما از همان روز نخست گفتیم که از تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر)، برای فروش تسلیحات به ایران مشکلی نخواهیم داشت».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که واشینگتن بارها هشدار داده است، سامانه «اس ۴۰۰» برای مقابله با هواپیماها و موشک‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، طراحی شده و می‌تواند اطلاعات مخفی جنگنده فوق پیشرفته «اف ۳۵» را جمع‌آوری کند.

جاگاریان می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید ما سامانه موشکی اس۳۰۰ را در اختیار ایران گذاشتیم. روسیه هیچ مشکلی با تحویل اس ۴۰۰ به ایران ندارد و پیش از این هم مشکلی با این موضوع نداشته است.»

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون برقرار است، اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، منقضی شود.

با وجود این، آمریکا می‌گوید مکانیسم ماشه را فعال کرده و تحریم‌های تسلیحاتی ایران، به قوت خود باقی خواهد ماند.

مقام‌های آمریکایی در گذشته نیز، مواردی چون فروش سامانه پدافند موشکی اس ۳۰۰ به ایران از طرف روسیه را نقض این قطعنامه دانسته بودند.

پیشتر، اعضای اروپایی برجام گفته بودند آمریکا عضو برجام نیست و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران استفاده کند.

روسیه نیز پیش از این گفته بود که از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران پس از انقضای آن در اکتبر ۲۰۲۰ حمایت نخواهد کرد. روس‌ها یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که حق وتو برخوردارند.

روسیه در سال ۲۰۱۵، سامانه موشکی اس ۴۰۰ را در سوریه مستقر کرد؛ جایی‌که این کشور دوشادوش جمهوری اسلامی در حمایت از رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوری‌ها نقشی موثر ایفا کرده است.

تحلیلگران می‌گویند تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ به ایران می‌تواند موازنه قوا در منطقه غرب آسیا، خلیج فارس و بخش عربی-اسرائیلی خاورمیانه را تغییر دهد.

با بالا گرفتن درگیری‌های منطقه‌ای در سال‌های اخیر، وزارت خارجه آمریکا در مورد خرید جنگ‌افزار از روسیه و تحریم‌های احتمالی ناشی از آن به کشورهایی نظیر ترکیه و مصر نیز هشدار داده است.

ترکیه اما به عنوان یک کشور عضو ناتو اعلام کرد، سال‌ها برای دریافت سامانه‌های ضدهوایی با اعضای این سازمان و خود آمریکا مذاکره کرده است، اما آنها طبق شرایط ترکیه حاضر به تحویل سامانه‌های خود نشدند و این کشور ناچار شده این تسلیحات را از روسیه بخرد.

منابع: رسالت، تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG