لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

سفیر «جنجالی» از تهران می‌رود؛ جلالی: روسیه سفیر جدید به ایران می‌فرستد


لوان جاگاریان (عکس از آرشیو)
لوان جاگاریان (عکس از آرشیو)

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور از تغییر سفیر روسیه در تهران خبر داد.

آقای جلالی در توییتی نوشت: «امروز با الکسی ددوف دیدار داشتم. وی به زودی به عنوان سفیر جدید روسیه در ایران شروع به کار خواهد کرد. هر دو طرف تاکید کردیم که روابط ایران و روسیه در یکی از بهترین دوران تاریخی خود به سر می‌برد.»

سفیر ایران در مسکو ضمن سپاس‌گزاری از تلاش‌های «لوان جاگاریان، سفیر قبلی روسیه» برای الکسی ددوف «آرزوی توفیق» کرده است.

اظهارات و اقدامات لوان جاگاریان در بیش از یک سال اخیر واکنش‌های گسترده‌ای در ایران در پی داشته است، از جمله مصاحبه او با روزنامه شرق در تیر ماه سال جاری که انتقاد وزارت امور خارجه ایران و همچنین روزنامه جمهوری سلامی را به دنبال داشت.

او در بخشی از این مصاحبه گفته بود: «دولت‌های غربی فقط هدفشان این است که ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید آیا برخوردهای گشت ارشاد به دستور روسیه صورت می‌گیرد؟ گفته بود: «قطعا انتظار نداریم که سفرای محترم خارجی مقیم در تهران در موضوعات و مسائل داخلی ایران اظهار نظر کرده یا مداخله کنند.»

روزنامه جمهوری اسلامی هم در ۲۸ تیر، در مطلبی با عنوان «سفیر روسیه و ادبیات عهد قجر» نوشته بود: «سفیر کنونی روسیه در تهران این روزها در صدد تکرار نمایش‌های مداخله‌جویانه سفرای روس و انگلیس در دربار شاهان قاجار است، هرچند توجه ندارد که حدود دو قرن دیرتر به دنیا آمده و همه چیز را عوضی گرفته است.»

لوان جاگاریان پیش از این نیز با انتشار عکسی از خود به هنگام ادای احترام الکساندر گریبایدوف، از تدوین‌کنندگان عهدنامه ترکمانچای، با واکنش منفی گسترده در ایران روبه رو شده بود.

سفیر روسیه در ایران پس از واکنش‌ منفی گسترده ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی گفته بود: «گریبایدوف برای شما یک دشمن است و برای ما یک شاعر بزرگ و دیپلمات برجسته.»

لِوان جاگاریان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد که روز چهارشنبه ۲۵ اسفند منتشر شد، همچنین افزود: «من که با عکس شاهنشاه آن‌جا ننشستم، تابلو پهلوی و فرح پهلوی که نبود، ما برای مردم ایران احترام قائلیم، اما اجازه بدهید که نظر خودمان را داشته ‌باشیم.»

الکساندر گریبایدوف، شاعر و آهنگساز روسی، که در جریان جنگ ایران و روسیه در سال‌های ۱۸۲۶ تا ۱۸۲۸ یکی از فرماندهان نظامی روسیه در قفقاز بود، در تدوین عهدنامه ترکمانچای نقش ایفا کرده بود، عهدنامه‌ای که منجر به از دست رفتن بخش‌های زیادی از خاک ایران شد. او در ۹ بهمن ۱۲۰۷ در تهران به دست معترضان کشته شد.

انتشار عکس مشترک سفیر روسیه و بریتانیا برای یادآوری کنفرانس تهران در سال ١٣٢٢ در مرداد ماه پارسال توسط سفارت روسیه هم واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در ایران به دنبال داشت و باعث شد که رئیس مجلس هم خواستار عذرخواهی این دو سفیر شود.

در این عکس، سفیر روسیه در ایران، در کنار رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در ایران و یک صندلی خالی بر بالای پله‌های ورودی ساختمان سفارت روسیه دیده می‌شود.

در توضیح این عکس در توییت سفارت روسیه که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده بود که عکس دیدار این دو مقام روسیه و بریتانیا در «راه‌پله تاریخی» سفارت روسیه، جایی که کنفرانس ۱۹۴۳ تهران برگزار شد، گرفته شده است.

روابط ایران و روسیه به دلایل تاریخی، از سوی شماری از شهروندان ایرانی همواره با بدبینی همراه بوده است، اما جمهوری اسلامی تلاش کرده در یک دهه اخیر روابط خود با مسکو را گسترش دهد.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG