لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۲

اظهارات نماینده پوتین در مورد حضور ایران در جنوب سوریه


الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه
الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه، می‌گوید که نظامیان ایران در مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه حضور ندارند.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، نماینده ولادیمیر پوتین دوشنبه ۲۵ تیر در حاشیه دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا در هلسینکی، پایتخت فنلاند، با خبرنگاران سخن می‌گفت.

آقای لاورنتیف در همین حال افزود که ایران به دعوت دولت مشروع سوریه در آن کشور حضور دارد.

نماینده ویژه پوتین این را نیز گفت که دیدگاه روسیه و آمریکا در مورد سوریه با یکدیگر انطباق دارد. به گفته وی، هدف مشترک، حل و فصل اوضاع از طریق راهکارهای مسالمت‌جویانه است.

ولادیمیر پوتین دوشنبه در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که دو کشور اتفاق نظر دارند که مرز سوریه و اسرائیل امن باشد.

به گزارش بلومبرگ و رویترز، آقای پوتین افزود که حفظ امنیت در مرز سوریه و اسرائیل امکان می‌دهد که آتش‌بس میان این دو کشور احیا شود و امنیت اسرائیل را نیز تضمین می‌کند.

همچنین دونالد ترامپ در نشست خبری هلسینکی گفته بود که امنیت اسرائیل «قطعاً» امری است که او و پوتین خواهان تحقق آن هستند.

به گفته آقای ترامپ، ولادیمیر پوتین از «طرفداران» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است و به او کمک زیادی کرده و خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نیز دوشنبه در اورشلیم/بیت‌المقدس با استقبال از نتیجه نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه برای اسرائیل، از تعهد آمریکا به تضمین امنیت اسرائیل سپاسگزاری کرد.

به گفته دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو با او، همزمان با ملاقاتش با ولادیمیر پوتین، گفت‌وگوی تلفنی کرده بود.

نتانیاهو چهارشنبه گذشته با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین در مورد حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌ گو کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل پس از دیدار با آقای پوتین گفت، اگر ایران از سوریه بیرون برود، اسرائیل با حاکمیت بشار اسد در سوریه و استقرار دوباره نیروهای اسد در مرز سوریه و اسرائیل کاری ندارد.

اسرائیل در پی پیشروی‌های اخیر ارتش اسد در بازپس‌گیری جنوب سوریه، تأکید دارد که توافق ترک مخاصمه اسرائیل و سوریه، مربوط به سال ۱۹۷۴، باید احیا شود.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل که پنج‌شنبه گذشته با ولادیمیر پوتین در روسیه دیدار کرد، گفته بود، حضور «مستشاری» ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور است اما افزود که اگر سوریه بخواهد، ایران «فوراً» این کشور را ترک می‌کند.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری، یک فرستاده ویژه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که به سوریه و لبنان اعزام شده‌است، دوشنبه در پی دیدار با جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان، گفت «نیروهای ایرانی در سوریه حضور مستشاری دارند و اصل حضور و میزان این نیروها در چارچوب توافق دو کشور است».

اسرائیل در دوره اخیر با انگیزه ضربه زدن به حضور نظامیان ایران و هم‌پیمانان آنها در سوریه، که آن را خطری برای خود می‌داند، حملاتی را علیه پایگاه‌های نظامی سوریه انجام داده زیرا معتقد است که نظامیان ایرانی در این پایگاه‌ها مستقر هستند.

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، حمله شامگاه یکشنبه این هفته به پایگاه هوایی در اطراف فرودگاه النیرب، در استان حلب را به اسرائیل نسبت داد.

هر چند اسرائیل در خصوص پذیرش مسئولیت این حمله سکوت کرد اما به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، در اصابت موشک‌های شلیک شده به النیرب، ۹ تن از شبه نظامیان هم‌پیمان با اسد کشته شدند.

به ادعای هاآرتص، پایگاه النیرب مورد استفاده نظامیان ایران نیز بوده‌است. ایران در این باره و تلفاتی که احتمال به آن یا هم‌پیمانانش وارد شده‌است، همانند موارد پیشین، سکوت را ترجیح داده‌است.

XS
SM
MD
LG