لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

وزیر خارجه روسیه با رهبر کره شمالی دیدار کرد


سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار کم سابقه‌ای از کره شمالی با کیم جونگ اون رهبر و وزیر خارجه آن کشور ملاقات کرد.

سفر روز پنجشنبه آقای لاوروف به پیونگ یانگ اولین دیدار او از کره شمالی از سال ۲۰۰۹ به این سو است و به عنوان اقدامی برای انتقال مواضع حکومت روسیه در خصوص تماس‌های دیپلماتیک اخیر بین کره شمالی با کره جنوبی و آمریکا تلقی می‌شود.

وزارت خارجه روسیه در توئیتی نوشت آقای لاوروف در پیونگ یانگ با کیم جونگ اون دیدار کرده و به نیابت از ولادیمیر پوتین، رهبر کره شمالی را برای دیدار از مسکو دعوت کرده است.

در مسکو دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت هنوز برای اظهار نظر در مورد برگزاری ملاقاتی بین ولادیمیر پوتین و کیم جونگ اون در مسکو زود است.

آقای لاوروف دیدار خود از پیونگ یانگ را با ملاقات با ری یونگ هو وزیر خارجه کره شمالی آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای لاوروف پس از اين ملاقات گفت: «ما از تماس‌های کره شمالی با کره جنوبی و همینطور تماس‌ها با آمریکا استقبال می‌کنیم.»

او در عین حال از همه طرف‌های ذینفع خواست «به مسئولیت خود برای پرهیز از بی‌نتیجه ماندن این روند مهم ولی شکننده عمل کنند.»

آقای لاوروف افزود روسیه به اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک با دو کره از جمله احداث راه آهن علاقمند است.

روسیه و کره شمالی مرز مشترک بسیار کوتاهی دارند که در نزدیکی‌های شهر ولادی وستک در خاور دور روسیه قرار دارد و روابط دو کشور نیز در مجموع محترمانه است.

سفر سرگئی لاوروف همزمان با مجموعه‌ای از فعالیت‌های شدید دیپلماتیک برای برگزاری اجلاس سران آمریکا و کره شمالی انجام صورت گرفت.

روز چهارشنبه مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا با هدف مذاکرات بیشتر در مورد این اجلاس با ژنرال کیم یونگ چول معاون رهبر کره شمالی در نیویورک دیدار کرد.

ژنرال کیم یونگ چول، عالی‌ترین مقام کره شمالی که طی حدود ۲۰ سال گذشته به آمریکا سفر کرده است شب گذشته با مایک پومپئو شام خورد و قرار است گفت‌وگوهای آنها در روز پنجشنبه نیز ادامه یابد.

مایک پومپئو شب گذشته در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «امشب در نیویورک شام کاری خوبی با کیم یونگ چول داشتیم و منوی شام شامل استيک، ذرت و پنیر بود.»

دونالد ترامپ هفته پیش در نامه‌ای به کیم جونگ اون دیدار روز ۱۲ ماه مه در سنگاپور را لغو کرد ولی از آن زمان به بعد دو کشور برای برگزاری این اجلاس اقدامات جدیدی انجام داده اند.

واشنگتن خواهان غیرهسته‌ای شدن کامل شبه جزیره کره در برابر دادن امتیازات اقتصادی و تضمین‌های امنیتی به کره شمالی است.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG