لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

روسیه جزیره «مار» را تخلیه کرد؛ حملات در شرق اوکراین ادامه دارد


نیروهای روسیه در اولین روزهای تهاجم نظامی به اوکراین جزیره مار (زیمینی) را تصرف کردند
نیروهای روسیه در اولین روزهای تهاجم نظامی به اوکراین جزیره مار (زیمینی) را تصرف کردند

روسیه روز پنجشنبه ۹ تیر نیروهای خود را از جزیره مار (زیمینی) واقع در ۳۵ کیلومتری سواحل اوکراین در دریای سیاه تخلیه کرد ولی حملات این کشور برای محاصره و تصرف آخرین شهر تحت کنترل اوکراین در ایالت لوهانسک ادامه دارد.

وزارت دفاع روسیه تخلیه نیروهای این کشور از جزیره مار را اقدامی برای نشان دادن «حسن نیت» توصیف کرد. دولت اوکراین ضمن تایید این خبر گفت که نیروهای روسیه زیر آتش سنگین توپخانه و موشک با دو قایق تندرو از این جزیره گریخته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تاکید کرد مسکو با عقب‌نشینی از جزیره مار قصد دارد نشان دهد که اقدامات سازمان ملل برای ایجاد مسیرهای امن صادرات محصولات اوکراین از طریق دریای سیاه را تضعیف نخواهد کرد.

اوکراین و غرب می‌گویند روسیه با محاصره بنادر دریای سیاه صادرات اوکراین به خصوص غلات را متوقف کرده است. مسکو ضمن رد این اتهام می‌گوید مین‌گذاری آب‌های نزدیک به ساحل دریای سیاه توسط اوکراین مشکل اصلی است.

دولت ترکیه در هفته‌های اخیر تلاش کرده که توافق روسیه و اوکراین برای اجرای طرح سازمان ملل را جلب کند ولی این مذاکرات به نتیجه نرسیده و همزمان اوکراین هشدار داده که روسیه ممکن است از چنین توافقی برای حمله به بندر اودسا سوءاستفاده کند.

نیروهای روسیه در اولین روزهای تهاجم نظامی به اوکراین جزیره مار (زیمینی) را تصرف کردند و ظاهرا هدف این عملیات فراهم کردن شرایط برای حمله به بندر اودسا بود. نیروهای اوکراینی مستقر در جزیره توسط روسیه به اسارت درآمدند ولی در جریان مبادله اسرا آزاد شدند.

درگیری‌ها در جبهه شرق

کانون اصلی حملات روسیه اکنون لیسیچانسک، آخرین شهرتحت کنترل اوکراین در ایالت لوهانسک است. ارزیابی نهادهای اطلاعاتی غربی نشان می دهد که نیروهای روسیه و جدایی‌طلبان مورد حمایت آن کشور حدود ۹۵ درصد از ایالت لوهانسک و حدود نیمی از ایالت دونتسک، که روی هم رفته ناحیه دونباس را تشکیل می‌دهند در تصرف خود دارند.

ستاد نیروهای مسلح اوکراین روز پنجشنبه گفت روسیه به گلوله‌باران لیسیچانسک ادامه می‌دهد و نبرد زمینی بین دو طرف در نزدیکی یک پالایشگاه در حومه این شهر جریان دارد.

سرهی هایدای، فرماندار نظامی لوهانسک، گفت روز چهارشنبه حمله واحدهای پیشقراول روسیه برای رخنه به داخل شهر دفع شده است و اکنون تلاش می‌کنند با تصرف بزرگراهی که از طریق آن تدارکات به لیسیچانسک می‌رسد شهر را کاملا محاصره کنند.

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در دیدار از ترکمنستان گفت اهداف روسیه در اوکراین از زمان شروع تهاجم نظامی تاکنون تغییر نکرده است. او افزود: «هدف ما آزادسازی ناحیه دونباس، حفاظت از ساکنان این ناحیه و ایجاد شرایطی است که امنیت روسیه را نیز تضمین کند».

او برخلاف سخنرانی‌های خود در اولین روزهای تهاجم نظامی به «نازی زدایی» و «غیرنظامی کردن» اوکراین اشاره‌ای نکرد.

رئیس‌جمهوری روسیه تغییر استراتژی پس از شکست عملیات این کشور برای تصرف کی‌یف را تکذیب کرد و افزود: «همان‌طور که می‌بینید نیروهای ما در حال پیشروی هستند و به اهدافی که در این مرحله از نبرد برای آن‌ها تعیین شده است، رسیده‌اند».

خاکسپاری قربانیان حمله موشکی به کرمنچوک

مراسم خاکسپاری ۱۸ نفر که مرگ آن‌ها در حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک تایید شده است روز پنجشنبه برگزار شد. عملیات ماموران آتش‌نشانی و واحدهای امداد برای یافتن اجساد سایر قربانیان ادامه دارد. نهادهای مسئول می‌گویند حداقل ۲۰ نفر مفقود شده‌اند.

رئیس اداره امداد اوکراین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت علاوه بر این ۱۸ جسد، اجزای هشت جسد دیگر نیز کشف شده است.

دریک رویداد دیگر وزیر دفاع سوئد اعلام کرد که این کشور تسلیحات بیشتری از جمله موشک‌های ضد تانک، تسلیحات پشتیبانی و تجهیزات مین‌روبی برای اوکراین ارسال خواهد کرد. او تاریخ دقیق ارسال این تجهیزات را مشخص نکرد.

روسیه طی ماه‌های اخیر در واکنش به تحریم‌های گسترده و شدید غرب تلاش می‌کند که مناسبات اقتصادی خود با کشورهای دیگر را توسعه دهد.

خبرگزاری دولتی ایران روز پنجشنبه گزارش داد که ابراهیم رئیسی، ر‌ئیس‌جمهوری اسلامی، پیشنهاد کرده که مناسبات مالی با روسیه و همکاری‌های دو کشور در عرصه انرژی خارج از سیستم مالی و تبادل ارز غربی گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای رئیسی در حاشیه اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق آباد با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده است.

این خبرگزاری از قول ولادیمیر پوتین گزارش داد که حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است و این روند باید ادامه یابد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG