لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

مشاور زلنسکی: استقرار مجدد نیروهای روسیه در سه منطقه جنوبی اوکراین


پل آنتونویسکی بر روی رودخانه دنیپر در خرسون؛ ارتش اوکراین پل را بمباران کرده است
پل آنتونویسکی بر روی رودخانه دنیپر در خرسون؛ ارتش اوکراین پل را بمباران کرده است

یکی از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه گفت، نیروهای روسی در حال «استقرار مجدد گسترده‌ای» در سه منطقه جنوب اوکراین هستند که این امر نشان از تغییر تاکتیک احتمالی مسکو دارد.

الکسی آرستویچ در مصاحبه‌ای که در یوتیوب منتشر شد٬ گفت، نیروهای روسیه دومین نیروگاه بزرگ اوکراین را تصرف کردند. نیروهای تحت حمایت روسیه پیش از این اعلام کرده بودند که نیروگاه زغال سنگ ووهلهیرسک در شرق اوکراین را در اختیار گرفته‌اند.

آقای آرستویچ اظهار داشت: «آنها به یک موفقیت تاکتیکی کوچک دست یافتند... وولهیرسک را تصرف کردند.»

وی افزود که به نظر می‌رسد روسیه از حمله به دفاع راهبردی تغییر موضع داده و از حملات تاکتیکی برای تضعیف قدرت تهاجمی اوکراین در منطقه کلیدی و صنعتی دونتسک استفاده می‌کند.

مشاور رئیس جمهوری اوکراین گفت: «این امر ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که نتوانیم همه سرزمین‌هایمان را آزاد کنیم و درخواست مذاکره کنیم.»

دولت اوکراین تصریح کرده که قصد دارد شهر جنوبی خرسون را که در اولین روزهای جنگ به دست نیروهای روسیه افتاد، بازپس بگیرد.

الکسی آرستویچ در ادامه سخنان خود گفت که روسیه همچنین نیروهای خود را به مناطق ملیتوپول و زاپروژیا در جنوب اوکراین گسیل می‌کند.

اوکراین پل مهمی را که بر روی رودخانه دنیپر در خرسون قرار دارد بمباران کرده تا امکان رفت و آمد نیروهای روسی از طریق آن را سلب کند. مقامات روسی می‌گویند که آنها برای عبور نیروهای خود از رودخانه‌ها متوسل به پل‌های شناور و کشتی خواهند شد.

الکسی دانیلوف،دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، نیز روز چهارشنبه در توییتی گفت که روسیه «حداکثر تعداد نیروی ممکن» را در مسیر خرسون مستقر کرده است. او اما جزییات بیشتری در این باره ارائه نداد.

این مقام دفاعی اوکراین در عین حال اعلام کرد که کشورش در حال دریافت سلاح‌هایی است که از متحدان غربی خود درخواست کرده بود، از جمله سیستم موشکی توپخانه با تحرک بالا که ایالات متحده آن را به ارتش اوکراین داده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.خ
XS
SM
MD
LG