لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

یک ژنرال ارتش روسیه در سوریه کشته شد


نیروهای ارتش روسیه در لاذقیه سوریه
نیروهای ارتش روسیه در لاذقیه سوریه

وزارت دفاع روسیه می‌گوید یک ژنرال ارتش آن کشور که برای «انجام امور مستشاری و مشاوره» به ارتش و نیروهای دولتی در سوریه به سر می‌برد، در جریان درگیری‌ها در شرق سوریه، جان خود را از دست داده‌است.

خبرگزاری رسمی «تاس»، دوم مهر ماه به نقل از وزارت دفاع روسیه، گفته‌است ژنرال والری آساپف، «در یک مرکز فرماندهی ارتش سوریه، در حالی یاری‌دادن به فرماندهان سوری، در جریان عملیات برای آزادسازی دیرالزور بود».

به نظر می‌رسد مرکزی که ژنرال آساپف و دیگر مقام‌های نظامی در آن بودند هدف حمله قرار گرفته‌؛ آن‌طور که گزارش شده، این افسر روس «در پی شلیک خمپاره» گروه موسوم به حکومت اسلامی، جان خود را از دست داده‌است.

به گفته این وزارت‌خانه ژنرال کشته‌شده مدال خواهد گرفت.

روسیه و ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌روند. نیروهای ارتش سوریه و حامیان آن، از یک‌سو و نیروهای دمکراتیک سوریه که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردارند، از سوی دیگر، در حال انجام عملیات برای آزادسازی دیرالزور در شرق سوریه هستند.

ائتلاف به رهبری آمریکا و ارتش روسیه، هر دو در حال ارائه امور مستشاری و کمکی به نیروهای مسلح درگیر نبردهای زمینی‌ هستند، علاوه بر آن‌که از این نیروها حمایت هوایی هم می‌کنند.

نیروهای اسد، با کمک هم‌پیمانان خود موفق شده‌اند بخش‌های عمده‌ای از غرب دیرالزور را به کنترل خود درآورند. بین دو بخش غربی و شرقی این منطقه رودخانه فرات می‌گذرد که در عین حال خطی‌ست حائل میان نیروهای دمکراتیک و ارتش سوریه.

نیروهای دمکراتیک سوریه که عمدتا از شبه‌نظامیان کـرد تشکیل شده، هفته پیش اعلام کرده بودند که عملیات آن‌ها برای بازپس‌گیری رقه، مرکز اصلی حضور گروه حکومت اسلامی که در شمال دیرالزور واقع است، در مراحل نهایی خود قرار دارد. همزمان وزیر خارجه سوریه نیز دو روز پیش از پیروزی «قریب‌الوقوع» نیروهای دولتی سخن گفت.

جنگ داخلی سوریه هفت سال است که ادامه دارد؛ با حداقل ۳۷۰ هزار تا نیم میلیون کشته و در حالی‌که دست‌کم نیمی از شهروندان آواره شده و برخی از مراکز اصلی شهری و زیرساخت‌ها آسیب‌های فراوانی دیده‌اند.

XS
SM
MD
LG