لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

خبرنگار روسی که در گزارش‌ها «به قتل رسیده بود» زنده است


آرکادی بابچنکو؛ فوریه ۲۰۱۸، رادیو آزادی
آرکادی بابچنکو؛ فوریه ۲۰۱۸، رادیو آزادی

خبرنگار روسی که گزارش شده بود به قتل رسیده، زنده است. مقامات امنیتی اوکراین می‌گویند خبر جعلی مرگ این روزنامه نگار را پخش کردند تا بتوانند افرادی را که در طرح روسیه برای کشتن او شرکت داشتند، دستگیر کنند.

روز گذشته مقامات اوکراین گفتند آرکادی بابچنکو روزنامه‌نگار روس بیرون محل زندگی‌اش در کی‌یف توسط یک مرد مسلح کشته شده است. ولی روز چهارشنبه واسیل هریتساک رییس اداره امنیت اوکراین اعلام کرد او زنده است.

او افزود منابع امنیتی اوکراین کشف کرده‌اند که نهادهای امنیتی روسیه دستور قتل آقای بابچنکو را چندین ماه پیش صادر کرده‌اند.

به گفته رییس اداره امنیت اوکراین ماموران این اداره در یک «عملیات مخصوص» فردی را که مظنون به طراحی قتل آقای بابچنکو است بازداشت کرده‌اند. فرد مظنون شهروند اوکراین است.

پس از کنفرانس مطبوعاتی رییس اداره امنیت اوکراین، آرکادی بابچنکو در یک برنامه زنده تلویزیونی پدیدار شد و گفت انتشار خبر جعلی قتل او بخشی از عملیات اداره امنیت اوکراین بوده که از دو ماه پیش طراحی شده است.

او گفت: «تا جایی که من می دانم این عملیات از دو ماه پیش تدارک دیده شده بود. آنها جان من را نجات داده‌اند. می‌خواهم تشکر کنم. از حملات تروریستی بزرگتر جلوگیری شد.»

آقای بابچنکو مشخص نکرد حملات دیگر چه بوده‌اند. ولی واسیل هریتساک رییس اداره امنیت اوکراین گفت این نهاد اطلاعاتی در مورد طراحی قتل ۳۰ نفر در اوکراین از جمله آقای بابچنکو دریافت کرده است. نهادهای امنیتی اوکراین حاضر نشدند نام ۲۹ نفر دیگر را اعلام کنند.

واسیل هریتساک گفت فرد مظنونی که بازداشت شده از شورشیانی است که پیش از این در شرق اوکراین می‌جنگیده و نهادهای اطلاعاتی روسیه او را مامور کرده بودند تا فردی را برای کشتن آرکادی بابچنکو پیدا کند. به گفته اداره امنیت اوکراین مبلغ ۴۰ هزار دلار به این مظنون پرداخت شده که ۳۰ هزار دلار آن برای قاتل و ۱۰ هزار دلار دیگر برای خود او بوده است.

رییس اداره امنیت اوکراین گفت: «مشخص شده که پس از انجام ترور فرد مظنون قرار بود از طریق یک کشور ثالت به روسیه سفر کند. ما نه فقط این اقدام تحریک آمیز و شوم را خنثی کرده بلکه اطلاعات کاملی در مورد این اقدام شرمگینانه توسط نهادهای امنیتی روسیه جمع آوری کرده‌ایم.»

آرکادی بابچنکو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «من چاره دیگری غیر از مشارکت در این عملیات نداشتم. من کارم را انجام دادم و زنده هستم.»

او در حالی که به گریه افتاده بود افزود: «می‌خواهم به خاطر وضعیتی که پیش آمده عذرخواهی کنم. متاسفم، ولی هیچ راه دیگری برای این کار وجود نداشت. و می‌خواهم از همسرم نیز به خاطر وضعیت دشواری که برای او پیش آمد عذرخواهی کنم.»

پترو پروشنکو رییس جمهور اوکراین گفت دولت او از آرکادی بابچنکو و خانواده‌اش ۲۴ ساعت در روز محافظت خواهد کرد و اقدامات اداره امنیت را یک «عملیات عالی» توصیف کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت اوکراین برای انتشار خبر جعلی آزادی بابچنکو انتقاد کرده و گفت: «به آزادی رسانه‌ها هیچ کمکی نمی‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه گفت خوشحال است که آقای بابچنکو هنوز زنده است و افزود دولت اوکراین یک خبر جعلی را بعنوان «تبلیغات» منتشر کرده است.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG