لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

۱۸ نفر بر اثر حملات روسیه و ارتش اسد در سوریه کشته شدند


تصویری از بمباران مناطق تحت تسلط شورشیان در ادلب
تصویری از بمباران مناطق تحت تسلط شورشیان در ادلب

بر اثر حملات هوایی به رهبری روسیه روز سه‌شنبه یک بهمن ۱۸ نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان در شمال غربی سوریه کشته شدند.

به گفته ساکنان و نهادهای امدادرسان در نتیجه حملات گسترده نیروهای دولتی سوریه برای بازپس گرفتن این مناطق ده‌ها هزار نفر ديگر در حال گریختن به نوار مرزی با ترکیه هستند.

خبرگزاری رویترز از قول ساکنان منطقه و نهادهای امدادرسان گزارش می‌دهد که یک خانواده هشت نفره از جمله ۶ کودک در روستای کفر تعال واقع در غرب حلب و ۴ غیرنظامی دیگر در جنوب شرقی ناحیه ادلب کشته شده‌اند.

یکی از اقوام خانواده‌ای که همه در کفر تعال کشته شده‌اند به این خبرگزاری گفت: «خداوند از همه ظالمان انتقام می‌گیرد. هیچ یک از اعضای خانواده من زنده نمانده است.»

حداقل ۸ غیرنظامی دیگر در سایر حملات هوایی روسیه و سوریه به مناطق تحت کنترل شورشیان کشته شده‌اند.

این حملات گسترده به ناحیه ادلب از ماه دسامبر به رهبری روسیه و با کمک شبه نظامیان تحت رهبری ایران آغاز شده است.

نهادهای امداد سازمان ملل متحد می‌گویند در جریان این حملات ده‌ها شهر و روستا ویران و تعداد زیادی مدرسه و بیمارستان تخریب شده‌اند.

مقامات سازمان ملل متحد هفته پیش گفتند که بحران بشری در ناحیه ادلب که آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان سوری است تشدید شده و حداقل ۳۵۰ هزار نفر از محل سکونت خود گریخته‌اند.

در حملات قبلی نیروهای دولتی حدود نیم میلیون نفر دیگر از ساکنان این ناحیه به اردوگاه‌های پناهجویان در جوار مرز ترکیه گریخته‌اند. دولت ترکیه از برخی گروه‌های شورشی مستقر در ادلب حمایت می‌کند.

در حملات ماه‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه به نواحی پرجمعیت ادلب نزدیک شده‌اند. طبق آمارهای سازمان ملل متحد و نهادهای خیریه، حدود ۳ میلیون نفر در حال حاضر ساکن ناحیه ادلب هستند.

دولت‌های سوریه و روسیه بمباران و توپ باران بدون ملاحظه مناطق غیرنظامی را تکذیب کرده و می‌گویند هدف حملات اخیر گروه‌های جهادی است که عملیات علیه غیرنظامیان در شهر حلب واقع در شمال سوریه را تشدید کرده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که بر اثر حملات موشکی «تروریست‌ها»، عبارتی که از آن برای توصیف شورشیان استفاده می‌کند، دو زن و یک کودک کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG