لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

روسیه قرارداد پرداخت ۱٫۲ میلیارد یورو وام به ایران را امضا کرد


بانک دولتی «توسعه و امور مالی خارجی» روسیه قرارداد فاینانس ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی به منظور تأمین مالی پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان را در حضور مقامات ایران با بانک دولتی «صنعت و معدن» جمهوری اسلامی امضا کرد.

بانک صنعت و معدن عصر دوشنبه با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود اعلام کرد که این قرارداد در تاریخ ۱۴ شهریور ماه با حضور نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در مسکو به امضا رسیده‌است.

بر اساس این گزارش، نیروگاه حرارتی هرمزگان (سیریک) با وام دولت روسیه طی پنج سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

توافق ساخت نیروگاه سیریک به ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاوات اواخر زمستان سال گذشته میان ایران و شرکت تکنوپروم اکسپورت روسیه حاصل شد. این نیروگاه شامل چهار واحد تولید برق، هر کدام به ظرفیت ۳۵۰ مگاوات است که اولین واحد طی ۴۴ ماه از ابتدای شروع پروژه وارد مدار خواهد شد.

قبلاً مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام کرده بود که ۸۵ درصد منابع مالی این پروژه توسط روسیه تأمین خواهد شد و الکساندر نواک نیز گفته بود که علاوه بر تأمین مالی و اپراتوری پروژه، سهم شرکت‌های روسی از تأمین قطعات و فناوری و مواد مورد نیاز برای ساخت نیروگاه ۷۰ درصد خواهد بود.

این وام بنا به گفته مقامات ایران با نرخ سود ۲٫۷۷ درصد طی یک دوره پنج سال بازپرداخت خواهد شد.

۵۱ درصد سهام شرکت تکنوپروم اکسپورت متعلق به شرکت دولتی «روس تک» و ۴۹ درصد آن در مالکیت میلیارد مشهور روسی یوگنی گینر، رئیس باشگاه فوتبال زسکا مسکو است.

این شرکت همچنین برای ساخت دو نیروگاه در طبس و یک نیروگاه در تبریز با ایران در حال مذاکره است. ظرفیت این سه نیروگاه به روی هم ۲۰۳۰ مگاوات است.

دولت روسیه قبلاً قول داده‌است که تسهیلات وامی به ارزش ۲ میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه هرمزگان و برقی کردن خط آهن گرمسار-اینچه‌برون در اختیار ایران قرار بگیرد.

بر اساس آخرین گزارش هفتگی وزارت نیرو، ایران در سال جاری خورشیدی ۶۱۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کرده و این رقم را به بالای ۷۷ هزار مگاوات رسانده‌است.

ایران در نظر دارد ظرفیت تولید برق را تا پنج سال آینده به ۱۰۰ هزار مگاوات برساند.

XS
SM
MD
LG