لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

روسیه: بخشی از نیروها از مرز اوکراین باز می‌گردند؛ ناتو: هنوز نشانه‌ای ندیده‌ایم


ستون تانک‌های روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین
ستون تانک‌های روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین

روسیه می‌گوید شماری از نیروهایش در نزدیکی مرز اوکراین در حال بازگشت به پایگاه‌های خود هستند، اما دبیرکل ناتو در همین روز گفت هنوز نشانه‌ای دربارهٔ کاهش تعداد نیروهای روسیه در مرز اوکراین و کاهش تنش‌ها ندیده است «اما می‌توان محتاطانه خوش‌بین بود».

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن از بازگشت بخشی از نیروهای خود از مرز اوکراین خبر داد اگرچه هنوز مشخص نیست از حدود ۱۳۰ هزار نیروی اعزام شده به مرز اوکراین، چه تعدادی در حال بازگشت به پایگاه‌هایشان هستند، اما به هر صورت این نخستین خبر دربارهٔ کاهش نیروهای روسیه در مرز اوکراین در هفته‌های اخیر است.

یِنس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به این خبر گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، هنوز نشانه‌هایی از این کاهش نیروها را مشاهده نکرده است اما گفت نشانه‌هایی از سوی مسکو وجود دارد که دیپلماسی ادامه خواهد یافت و این می‌تواند دلیلی برای خوش‌بینی محتاطانه باشد.

دبیرکل ناتو، سازمانی که مسکو منتقد گسترش آن در نزدیکی مرزهای روسیه است، استقرار ده‌ها هزار نیروی ارتش روسیه در اطراف مرزهای اوکراین را از جنگ جهانی دوم تا کنون بی‌سابقه توصیف کرد.

کشورهای غربی در هفته‌های اخیر از افزایش نیروهای ارتش روسیه در مرز با اوکراین شدیداً ابراز نگرانی کرده و دربارهٔ احتمال وقوع یک جنگ قریب‌الوقوع هشدار داده‌اند.

روسیه همچنین مشغول برگزاری یک رزمایش مشترک در بلاروس است که تا ۵ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

با این حال وزیر دفاع اوکراین می‌گوید همتای بلاروسی او متعهد شده که کی‌یف نباید نگران حمله از خاک بلاروس به این کشور باشد.

پوتین: روسیه آماده مذاکره با آمریکا و ناتو درباره اقدامات اعتمادساز است

در همین حال، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است: مسکو آماده مذاکره با ایالات متحده آمریکا و ناتو درباره ایجاد محدودیت برای نقل‌وانتقال موشکی و همچنین شفافیت نظامی است.

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه پس از گفت‌وگو با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اظهار داشت: ایالات متحده و ناتو درخواست مسکو برای خودداری از پیوستن اوکراین و سایر کشورهای عضو شوروی سابق به ناتو، توقف نقل‌وانتقال تسلیحات به مرزهای روسیه و عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف از اروپای شرقی را رد کرده‌اند.

او گفت آن‌ها موافقت کرده‌اند که درباره طیفی از اقدامات امنیتی که روسیه قبلا پیشنهاد کرده بود مذاکره کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: روسیه آماده است مذاکراتی در مورد محدودیت‌های نقل‌وانتقال موشک‌های با برد متوسط در اروپا، شفافیت مانورها و سایر اقدامات اعتمادساز انجام دهد، اما تاکید کرد که غرب باید به خواسته‌های اصلی مسکو توجه نشان دهد.

آقای شولتز که پس از مقام‌های فرانسوی و بریتانیایی به مسکو رفته است، روز دوشنبه در کی‌یف گفته بود هیچ توجیهی برای اقدامات نظامی روسیه پشت مرزهای اوکراین وجود ندارد.

صدراعظم آلمان با اشاره به این‌که غرب از طریق اقدامات تحریمی به هرگونه تجاوز به خاک اوکراین پاسخ خواهد داد، به روسیه پیشنهاد کرده که از فرصت گفت‌وگو استفاده کند.

همزمان با افزایش هشدارها دربارهٔ احتمال حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه را روز وحدت اعلام کرد. این واکنش آقای زلنسکی به گزارش‌هایی بود که می‌گفت روسیه تصمیم دارد روز چهارشنبه به اوکراین حمله کند.

آقای زلنسکی روز دوشنبه و ساعاتی پس از آن که اعلام کرد شنیده است روسیه روز چهارشنبه همین هفته به اوکراین حمله می‌کند، از این گفته خود عقب‌نشینی کرد و تأکید کرد که اشاره او صرفاً به گزارش‌های رسانه‌ای در این مورد بوده است.

مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که نمی‌توانند گزارش‌هایی را که می‌گویند اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد حمله روسیه به اوکراین روز چهارشنبه آغاز می‌شود، تأیید کنند.

در همین حال، روسیه باوجود استقرار بیش از صد هزار نیروی نظامی در نزدیکی مرزهای اوکراین، می‌گوید قصد حمله به این کشور را ندارد.

روسیه از آمریکا و متحدانش خواسته حوزه نفوذ روسیه را بپذیرند، از پذیرش اوکراین به ناتو چشم بپوشند و ناتو نیروهایش را از کشورهایی که از سال ۱۹۹۷ به آن سازمان پیوسته‌اند خارج کند.

این در حالی است که رئیس‌جمهوری اوکراین در دیدار با صدراعظم آلمان گفته کی‌یف باوجود فشارهای روسیه، از تمایل خود برای عضویت در ناتو عقب‌نشینی نخواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز
XS
SM
MD
LG