لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

اوکراین در پی حملات موشکی روسیه، نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرد


 زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین
زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین

حملات موشکی گسترده روسیه در روز چهارشنبه دوم آذر چندین کشته به جا گذاشت و اوکراین را مجبور کرد که نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کند.

مقامات دولت مولداوی نیز اعلام کردند که جریان انتقال برق در بیش از نیمی از این کشور قطع شده است. این اولین بار است که یک همسایه اوکراین تا این حد از جنگ لطمه می‌بیند.

اداره انرژی اتمی اوکراین گفت به دلیل قطع برق ناگزیر شده است فعالیت نیروگاه هسته‌ای پیودنوکرایسنک در جنوب و نیروگاه‌های ریونه و خاملنیتسکی در غرب کشور را متوقف کند.

این اداره در بیانیه‌ای افزود: «در حال حاضر این نیروگاه‌ها هیچ برقی به شبکه سراسری برق رسانی کشور وارد نمی‌کنند.»

تولید برق در زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین و اروپا نیز که در آغاز تهاجم نظامی به تصرف روسیه درآمد از مدت‌ها پیش به دلیل نزدیکی به خط مقدم جبهه متوقف شده است.

شهردار کی یف اعلام کرد که در حملات موشکی بعدازظهر چهارشنبه سه غیرنظامی از جمله یک دختر ۱۷ ساله کشته شده‌اند. برق در بخشی از نقاط پایتخت و اکثر نواحی حومه آن قطع شده است.

فرماندار ناحیه زاپروژیا در جنوب اوکراین نیز گفت در حملات روسیه در طول شب گذشته یک زایشگاه در این ناحیه مورد اصابت موشک قرار گرفته و بر اثر آن یک نوزاد کشته شده است.

جزییات تلفات احتمالی و خسارات ناشی از حملات موشکی روسیه به سایر نقاط اوکراین هنوز منتشر نشده است.

از اواسط مهر ماه روسیه به طور علنی اعلام کرده است که استراتژی جدید ارتش آن کشور نابود کردن زیرساخت‌های انرژی و شبکه برق‌رسانی اوکراین توسط موشک‌های دوربرد و حملات پهپادی است. مسکو می‌گوید هدف این استراتژی کاستن از توان دفاعی اوکراین و وادار کردن این کشور به مذاکره است.

در مقابل، اوکراین این حملات را جنایات جنگی توصیف کرده و می گوید هدف آن شکستن اراده ملی و آسیب زدن عمدی به غیرنظامیان است.

مولداوی، همسایه غربی اوکراین و از جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق از مدت‌ها پیش نگران بود که پیامدهای جنگ به این کشور سرایت کند. معاون نخست وزیر مولداوی در توئیتر گفت که جریان انتقال برق در بیش از نیمی از قلمرو این کشور قطع شده است.

در پی بارش اولین برف سنگین و شروع سرما، دولت اوکراین نگران قطع برق میلیون‌ها نفر از مردم کشور است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین غروب سه‌شنبه در پیام ویدئویی خود گفت که مراکز خدماتی ویژه در سراسر کشور دایر خواهند شد که برق، گرما، آب، دسترسی به اینترنت و تلفن‌های همراه و داروخانه را به طور رایگان در اختیار مردم قرار خواهند داد.

شهرهای بزرگ اروپا نیز قرار است ژنراتورهای دیزلی به اوکراین اهدا کنند.

همزمان با تداوم حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین ارتش این کشور توانسته است منطقه وسیعی را در استان خرسون بازپس بگیرد. هفته گذشته به دنبال عقب‌نشینی ارتش روسیه از شهر خرسون ارتش اوکراین وارد این شهر شد.

همزمان، وزارت دفاع بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که از روز ۲۶ آبان گزارشی از شرکت پهپادهای ایرانی در حملات روسیه منتشر نشده است. احتمالا پهپادهایی که روسیه در اختیار داشت تمام شده و تلاش خواهد کرد تعداد دیگری تهیه کند.

نبردهای سنگین در جبهه‌های شرقی کماکان ادامه دارد. هدف ارتش روسیه اشغال نوار باریکی در غرب شهر دونتسک است که از سال ۲۰۱۴ در تصرف جدایی طلبان شرق اوکراین بوده است.

به گفته ولودیمیر زلنسکی استان دونتسک در ۲۴ ساعت گذشته صحنه نبردهای سنگین بین دو طرف و هدف گلوله باران شدید نیروهای روسیه بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG