لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

استقرار نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه قره‌باغ


خودروهای زرهی روسیه در حال انتقال نیروهای حافظ صلح روسی
خودروهای زرهی روسیه در حال انتقال نیروهای حافظ صلح روسی

نیروهای حافظ صلح روسی روز سه شنبه ۲۰ آبان بر اساس توافقی که به درگیری نظامی شش هفته‌ای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پایان داد، در منطقه ناگورنو-قره‌باغ مستقر شدند.

توافق ترک مخاصمه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان که روز گذشته امضا شد، جشن و پایکوبی در باکو را در پی داشت، اما در ایروان، پایتخت ارمنستان، هزاران نفر در مخالفت با پذیرش این توافق به خیابان‌ها ریختند.

طبق این توافق، آذربایجان بخش‌هایی از ناگورنو-قره‌باغ و مناطق اطراف آن را که در جریان نبرد اخیر تصرف کرده است، نگه می‌دارد.

این توافق‌نامه همچنین نیروهای ارمنی را موظف می‌کند که برخی مناطق خارج از ناگورنو-قره‌باغ از جمله منطقه شرقی آعدم و منطقه غربی کلبجر را تحویل دهند. ارمنستان همچنین منطقه لاچین را از دست می‌دهد، جایی که یک جاده کلیدی ناگورنو-قره‌باغ را به ارمنستان وصل می‌کند.

براساس این توافقنامه نیروهای روسی بر یک کریدور ترابری که آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان وصل می‌کند، نظارت خواهند داشت.

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در این زمینه گفت، این توافقنامه باید زمینه را برای یک توافق سیاسی پایدار و حل و فصل کامل اختلافات فراهم کند.

درگیری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ تاکنون به کشته شدن هزاران نفر و آواره شدن شمار زیادی از مردم منجر شده است و همچنین خطر گسترش آن به دیگر مناطق نیز وجود دارد.

ولادیمیر پوتین گفته است٬ اکنون آوارگان می‌توانند به ناگورنو-قره‌باغ برگردند و اسیران جنگی و اجساد کشته شدگان رد و بدل شوند. همچنین کلیه مبادلات اقتصادی و ارتباطات حمل و نقل در منطقه بازگشایی شود.

رویترز می‌گوید، نیروهای حافظ صلح روسی حداقل پنج سال در منطقه ناگورنو-قره‌باغ باقی خواهند ماند و عملا زمینه ساز گسترش حضور نظامی مسکو در منطقه می‌شود.

ولادیمیر پوتین گفت نیروهای حافظ صلح روسی در طول خط تماس در منطقه قره باغ و همچنین کریدور ارتباطی بین این منطقه و خاک ارمنستان مستقر خواهند شد.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرده است در حدود دو هزار سرباز ، ۹۰ زره پوش ، ۳۸۰ واحد وسایط و تجهیزات ویژه در منطقه مستقر شده‌اند.

رسانه‌های روسی هم می‌گویند، ۲۰ هواپیما نظامی به سمت ارمنستان پرواز کرده و در مسیر منطقه قره باغ هستند.

از زمان وقوع درگیری‌ها بین دو کشور در این منطقه در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، ارمنی‌تباران با حمایت دولت ارمنستان امور ناحیه ناگورنو- قره‌باغ را اداره می‌کنند.

این منطقه طبق مصوبات سازمان ملل متحد، بخشی از خاک جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود، ولی اکثریت جمعیت ارمنی‌تبار آن با حاکمیت جمهوری آذربایجان مخالفند.

این اختلافات تاکنون به چند نبرد خونین منجر شده است. درگیری‌های کنونی نیز که حدود شش هفته پیش آغاز شد، حداقل ۵ هزار کشته بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG