لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

توافق کنسرسیوم روسی، ترکی و ایرانی برای سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری


شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه اعلام کرده‌است که توافقی که هفته گذشته با شرکت‌های سرمایه‌گذاری قدیر ایران و زاروبژنفت روسیه برای ایجاد کنسرسیوم نفتی امضا شده بود، در راستای سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در چندین میدان نفت ایران بود.

به گزارش روزنامه دیلی صباح ترکیه، آقای اونال آیسال، مدیر شرکت یونیت اینترنشنال اعلام کرده‌است که سرمایه‌گذاری‌ها برای انجام عملیات حفاری در سه میدان نفتی و یک میدان گازی خواهد بود.

وی گفت که ذخایر میادین نفتی حدود ۷ میلیارد بشکه خواهد بود و روزانه ۱۰۰ هزار بشکه تولید نفت انجام خواهد شد.

وی اشاره‌ای به نام میادین نکرد، اما تاکنون شرکت زاروبژنفت دو توافقنامه و شرکت قدیر چهار توافقنامه برای توسعه میادین نفت و گاز ایران امضا کرده‌اند.

شرکت زاروبژنفت توافقنامه‌هایی برای مطالعه و توسعه میادین آبان و پایدار غرب امضا کرده و که ذخایر آنها روی‌هم‌رفته یک میلیارد بشکه است. هم اکنون روزانه ۳۷ هزار بشکه نفت از این میدان‌ها استخراج می‌شود و قرار است این رقم افزایش یابد.

شرکت قدیر نیز تفاهم‌نامه‌هایی برای توسعه فاز سوم دارخوین، جفیر، سپهر و میدان گازی کیش با شرکت نفت ایران امضا کرده‌است.

ذخایر درجای میادین نفتی امضا شده با شرکت قدیر کلا حدود ۴٫۳۵ میلیارد بشکه و ذخایر گازی میدان کیش ۱٫۵۷ تریلیون متر مکعب است. قرار است روزانه ۸۱ هزار بشکه نفت از میادین یاد شده نفتی و ۲۸ میلیون متر مکعب گاز و بیش از ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی از میدان کیش تولید شود.

خبرگزاری شانا ۱۸ مردادماه گزارش داد که توافقنامه مشارکت و سرمایه‌گذاری سه‌جانبه میان یک شرکت ایرانی با زاروبژنفت روسیه و یونیت اینترنشنال ترکیه، در مسکو امضا شد که بر مبنای آن، سه شرکت نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز در داخل یا خارج از کشور اقدام می‌کنند.

شرکت یونیت اینترنشنال تاکنون تفاهم‌نامه توسعه میدان نفتی با ایران امضا نکرده است، اما بر اساس اطلاعات سایت رسمی آن، تاکنون هفت پروژه عظیم نیروگاهی به ارزش ۴٫۲ میلیارد دلار با ایران امضا کرده‌است و هدف از آن، تولید بیش از ۵ گیگاوات برق در ایران است.

XS
SM
MD
LG