لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

دور سوم مذاکرات آمريکا و روسيه درباره پيمان جديد کنترل تسليحات اتمی


مارشال بيلينگسلی، نماينده ويژه دولت آمريکا در زمينه کنترل تسليحاتی
مارشال بيلينگسلی، نماينده ويژه دولت آمريکا در زمينه کنترل تسليحاتی

همزمان با نزديک شدن تاريخ انقضای پيمان جدید سلاح‌های استراتژيک موسوم به «استارت نو» روز دوشنبه ۲۷ مرداد دور سوم مذاکرات بين مقام‌های آمريکا و روسيه در مورد کنترل تسليحات هسته‌ای در شهر وين آغاز شد.

روسای هيئت نمايندگی دو کشور در اين مذاکرات دو روزه را مارشال بيلينگسلی، نماينده ويژه دولت آمريکا در زمينه کنترل تسليحاتی و سرگئی ريابکف، معاون وزير خارجه روسيه بر عهده دارند.

مارشال بيلينگسلی پس از ورود به وين در تويتی نوشت: «آمريکا آماده يک گفت‌وگوی جدی است.»

يکی از موضوع‌های اصلی این مذاکرات، سرنوشت پيمان «استارت نو»، آخرين معاهده باقي‌مانده بين دو کشور در زمينه کنترل سلاح‌های هسته‌ای است. اين پيمان دوجانبه که در سال ۲۰۱۰ با هدف کنترل تعداد کلاهک‌های هسته‌ای دوربرد دو کشور به امضا رسيد در فوريه سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود.

دو دور قبلی مذاکرات روسيه و آمريکا برای تمديد پيمان «استارت نو» در ماه‌های ژوئن و ژوييه امسال بدون نتيجه مشخصی به پايان رسيد. دولت آمريکا خواهان پيوستن چين به اين پيمان و يا نسخه جديد آن است ولی دولت چين با اين پيشنهاد مخافت کرده است.

ميخائيل اوليانف، سفير روسيه در نهادهای وابسته به سازمان ملل در شهر وين در توئيتی نوشت: «گفت‌وگوهای حرفه‌ای و غيرجانبدارانه از شعارهای تبليغاتی که مدت‌های طولانی بر اين عرصه حاکم بوده بهتر است.»

XS
SM
MD
LG