لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

رکوردشکنی درخواست‌های پناهندگی روس‌ها از آمریکا طی ۲۴ سال گذشته


هواپیمایی بر فراز فرودگاه دوموده‌دوو، مسکو
هواپیمایی بر فراز فرودگاه دوموده‌دوو، مسکو

شمار درخواست‌های پناهندگی توسط شهروندان روس در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۷، به بیشترین میزان خود در بیست و چهار گذشته رسیده است، یعنی ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ بیشتر شده و این روند از سال ۲۰۱۲ زمانی که ولادیمیر پوتین به کرملین بازگشت رو به افزایش است.

مقامات ایالات متحده آمریکا تا پایان سال مالی یعنی ۳۰ سپتامبر، ۲۶۶۴ درخواست پناهندگی جدید از شهروندان روسیه دریافت کرده بودند، که در مقایسه باسال ۲۰۱۶ افزایش ۳۹ درصدی داشته است.

رادیو آزاد اروپا/ رادیو آزادی آمار مربوط به سال ۲۰۱۷ را که قرارست منتشر بشود به موجب قانون آزادی اطلاعات و از طریق درخواست نزد دایره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا به دست آورده است.

شمار درخواست‌های سال ۲۰۱۷ بیش از دوبرابر شمار درخواست‌های اولیه از سال ۲۰۱۲ به بعد است، یعنی زمانی که پوتین پس از چهار سال کار به عنوان نخست‌وزیر، برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. همچنین طبق داده‌های دایره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا، این رقم حتی از شمار درخواست‌های روسیه بعد از اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۴، که ۲۱۲۷ تقاضای پناهندگی شهروندان روس بود هم بیشتر است.

منتقدان پوتین را به نظارت و سرکوبی دگراندیشان -از جمله مخالفان سیاسی و بازرگانانی که هم‌سو با کرملین نیستند- متهم کرده‌اند و می‌گویند از زمانی که او رئیس‌جمهور شده است اذیت و آزار اقلیت‌های جنسی نیز شدت گرفته است.

یکی از موارد انتقاد به پوتین امضای قانونی از سوی او در سال ۲۰۱۳ یعنی یک سال پس از شروع دوره سوم ریاست جمهوری‌اش است؛ در این قانون انتشار «تبلیغات برای روابط جنسی غیرسنتی» برای افراد زیر سن قانونی ممنوع شد. این قانون به دلیل ماهیت تبعیض‌آمیزش به صورت گسترده محکوم شد، اما کرملین این اتهام را رد کرد.

آمار دایره خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا دلایل درخواست پناهندگی را نشان نمی‌دهد، گرچه درخواست‌هایی پاسخ مثبت می‌گیرند که نشان‌دهنده «آزارو اذیت یا ترس از آزار و اذیت» یا «به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عضویت در یک گروه ویژه اجتماعی، یا عقاید سیاسی» در کشور خود باشند.

فعالان حقوق بشر و وکلای مهاجرت می‌گویند که افزایش درخواست‌های پناهندگی روسیه در ایالات متحده آمریکا تا حدی مربوط به قانون اقلیت‌های جنسی مصوبه در سال ۲۰۱۳ است.

دادگاه اروپایی حقوق بشر در حکمی که سال گذشته صادر شد اعلام کرد که با تصویب چنین قوانینی، مقامات روسی باعث «تقویت و افزایش انگ، تعصب و هم‌جنس‌گراهراسی می‌شوند که با مفاهیم برابری، کثرت انگاری و مدارا در یک جامعه دموکراتیک سازگار نیست».

«باید می‌رفتم»

ولاد، متقاضی پناهندگی هم‌جنس‌گرای ۳۰ ساله، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که او فقط به دنبال این بود به جایی برود که بتواند «آزادانه» زندگی کند. در نتیجه یک وکیل پناهندگی، ایالات متحده آمریکا را به عنوان گزینه پیشنهاد کرده است. او گفت که خانواده‌اش نمی‌داند که او هم‌جنس‌گراست و خواست که نام خانوادگی‌اش منتشر نشود.

ولاد در مصاحبه تلفنی گفت که مردی که با او در روسیه دوست بوده، پس از خروج از یک کلوب هم‌جنس‌گرایان کشته شده است و او معتقد است ستیزه‌جویان مخالف هم جنس‌گرایی مسئول این امر بودند. او گفت که به دلیل گرایش جنسی‌اش در روسیه مورد اذیت و آزار قرار گرفته است.

ولاد گفت «من متوجه شدم که باید کشور را ترک کنم و بعید است بتوانم با آرامش زندگی کنم و در روسیه یک شریک زندگی پیدا کنم.» او افزود که در دسامبر سال ۲۰۱۶ برای پناهندگی در ایالات متحده آمریکا تقاضا داده است.

لیوشا گورشکف، یک کنشگر و پناهنده مقیم نیویورک، که ریاست یک شبکه پشتیبانی از دگرباشان جنسی روسی و خانواده‌های آنها را به عهده دارد به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که از سال ۲۰۱۶ هجوم گسترده‌ای از مردان هم‌جنس‌گرای اچ‌آی‌وی مثبت روس برای درخواست پناهندگی در آمریکا آغاز شده است.

گورشکف این موضوع را به مشکلات قابل توجه دستیابی به دارو برای درمان ایدز در روسیه نسبت داد.

کانادا و چندین کشور اروپایی در سال گذشته و پس از آشکار شدن موارد شکنجه و قتل عام همجنس‌گرایان در جمهوری چچن واقع در جنوب روسیه که اکثریت شهروندانش مسلمان هستند، به مردان هم‌جنس‌گرای چچن کمک کردند تا پناهندگی بگیرند.

کنشگران روس می‌گویند که هم‌جنس‌گرایان چچنی برای گرفتن روادید آمریکا که به آنها امکان سفر به این کشور و درخواست پناهندگی بدهد، دچار مشکل هستند.

وندی برلو، یک وکیل مهاجرتی در دفتر وکالتی گرینبرگ و سگال نیویورک به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که دفتر او مشاوره‌هایی با اعضای جامعه دگرباش چچن (هم‌جنس‌گرای مرد، هم‌جنس‌گرای زن، دوجنس‌گرا و دگرجنس‌گونه‌گان) داشته، اما وکالت هیچ یک را به عهده نداشته است.

بر اساس گفته‌های وکلای آمریکایی که به پرونده‌های پناهندگی رسیدگی می‌کنند، کارآفرینان روس هم در آمریکا تقاضای پناهندگی می‌کنند، آنها ادعا می‌کنند که هدف حملات مقامات روس هستند.

بوریس پالانت، وکیل مدافع نیویورکی می‌گوید اکثر پرونده‌های پناهندگی روسیه شامل «آزار و اذیت در قالب یک پرونده جنایی جعلی» ‌ست.

شمار درخواست‌های پناهندگی روس‌ها برای اولین بار از میزان این درخواست‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا به جز آلمان بالاتر است. بر اساس گفته‌های اولگا گولینا، رئیس موسسه سیاست‌های مهاجرت در برلین، ۹۰ درصد روس‌هایی که در آلمان تقاضای پناهندگی می‌کنند چچن‌هایی هستند که از مرز لهستان-بلاروس وارد اتحادیه اروپا می‌شوند.

یک پژوهش که در ژانویه توسط پژوهشگران آکادمی اقتصاد ملی و ادارات دولتی منتشر شده است که در سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ هزار شهروند روسیه این کشور را ترک کرده‌اند. بر اساس این مطالعه ۴۰ درصد این افراد تحصیلات عالیه داشتند.

بخش عمده‌ای از این افراد به دلیل وضعیت سیاسی در روسیه، ناامیدی پس از سال ۲۰۱۲ و بازگشت پوتین به کرملین، رویدادهای سال ۲۰۱۴ در شبه ‌جزیره کریمه و جنگ بین نیروهای کی‌یف و جدایی‌طلبان حمایت شده از روسیه را دلیل خروج خود از کشور عنوان کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG