لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

تهاجم مسکو؛ ارتش روسیه نیمی از شهر سیورودونتسک در شرق اوکراین را تصرف کرد


دود ناشی از درگیری‌های شدید بین نیروهای اوکراینی و روسیه در شهر سیورودونتسک
دود ناشی از درگیری‌های شدید بین نیروهای اوکراینی و روسیه در شهر سیورودونتسک

ارتش روسیه روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد بخشی از شهر سیورودونتسک در ناحیه دونباس را تصرف کرد. گزارش می‌شود که نبرد خیابانی ادامه دارد و غیرنظامیانی که در این شهر گیر افتاده‌اند نیازمند کمک فوری هستند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید وضعیت در ناحیه دونباس که چند هفته زیر حملات سنگین بوده «بسیار دشوار» است و ارتش روسیه حداکثر توان تهاجمی خود را در این ناحیه متمرکز کرده است.

سرهی هایدای، فرماندار نظامی ایالت لوهانتسک، روز سه‌شنبه گفت بخش‌هایی از شهر سیورودونتسک به تصرف روسیه درآمده و آن‌ها درحال پیشروی به سوی مرکز شهر هستند.

شهردار سیورودونتسک به تلویزیون ملی اوکراین گفت: نیروهای روسیه حدود نیمی از شهر را در کنترل خود دارند. یک مقام محلی دیگر نیز به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که نیروهای روسیه حدود ۵۰ درصد از شهر را تصرف کرده و نبرد به مرکز شهر رسیده است.

شورای پناهجویی نروژ، یک نهاد امدادگر و بشردوست، روز سه‌شنبه اعلام کرد که حدود ۱۲ هزار نفر از ساکنان سیورودنتسک در این شهر گیر افتاده و به کمک نیاز دارند.

یان اگلند، رئیس این نهاد، گفت: «واقعا وحشتناک است. شهرِ فعال و پر رونق سیورودونتسک که زمانی مرکز فعالیت‌های ما بود اکنون به کانون فصل دیگری از جنگ بی‌رحمانه در اوکراین بدل شده است».

او افزود: «حدود ۱۲ هزار نفر از جمعیت شهر در این جنگ گیر افتاده‌اند و غذا، آب آشامیدنی، دارو و حتی برق ندارند. آن‌ها به خاطر حملات مداوم و سنگین توپخانه مجبور شده‌اند بدون هیچ امکاناتی در پناهگاه‌ها پناه بگیرند و امکانی برای خروج از شهر باقی نمانده است».

وزارت دفاع بریتانیا روز سه‌شنبه در بیانیه روزانه خود که تحولات جنگ را منعکس می‌کند، گفت: «گلوله‌باران سلاح‌های سنگین و درگیری در خیابان‌های شهر ادامه دارد. هر چند پیشروی‌های روسیه محدود بوده ولی آن‌ها توانسته‌اند مواضع جدید خود را حفظ کنند. به نظر می‌رسد که هدف سیاسی مسکو کماکان تصرف کامل دو ایالت لوهانتسک و دونتسک است».

وزارت دفاع بریتانیا افزود پیشروی‌های روسیه در اهداف مشخصی در ناحیه دونباس محصول تمرکز بخش اعظم نیروهای آن کشور در این جبهه‌ها و به معنای پذیرش ریسک در سایر مناطق اشغال شده است.

همزمان با پیشروی در سیورودونتسک، ارتش روسیه به حملات سنگین توپخانه‌ای به سایر نقاط در شمال شرقی اوکراین ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری اوکراین غروب دوشنبه در پیام روزانه خود گفت: «وضعیت در دونباس کماکان بسیار دشوار است. ارتش روسیه تلاش می‌کند با تجمع نیروهای بیشتر در چند جبهه فشار بر مدافعان ما را افزایش دهد. روسیه حداکثر توان تهاجمی خود را در دونباس متمرکز کرده است».

همزمان، وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد اجساد ۱۵۲ سرباز اوکراینی را که در تاسیسات صنعتی آزوف‌استال در شهر ماریوپل پیدا شده به اوکراین تحویل خواهد داد. وزارت دفاع روسیه افزود اجساد سربازان و شبه‌نظامیان اوکراینی داخل یک کانتینر خنک‌کننده قرار داشتند و چهار مین زیر اجساد کار گذاشته شده بود.

در یک رویداد دیگر، فرمانده شورشیان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین روز سه‌شنبه گفت برای اولین بار از شروع جنگ یک کشتی تجاری بندر ماریوپل را ترک کرده است.

دنیس پوشیلین گفت این کشتی که محموله آن فلزات است به روسیه می‌رود. او در پیامی در شبکه تلگرام نوشت : «امروز دو هزار و ۵۰۰ تن ورق فلزی بندر ماریوپل را ترک کرد. مقصد آن روستف است».

اوکراین اعلام کرد که ارسال این محموله به روسیه مصداق غارت است.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه توافق کردند که بخش اعظم واردات نفت از روسیه را متوقف کنند.

رهبران اروپا تحریم‌های جدیدی نیز علیه روسیه وضع کردند از جمله قطع دسترسی بانک روسی اسبربانک به سوئیفت، ممنوع کردن فعالیت سه شبکه دیگر از رسانه‌های دولتی روسیه و تحریم چند فرد دیگر به‌دلیل مشارکت فعال در تهاجم نظامی اوکراین.

از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند اتحادیه اروپا پنج بسته تحریمی علیه مسکو تصویب کرده است ولی توافق در مورد تحریم کامل واردات نفت روسیه هنوز دشوار است چون تعدادی از اعضای اتحادیه اروپا به شدت به نفت روسیه وابسته‌اند.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد-رادیو آزادی/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG