لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

قهرمان واقعی فیلم «هتل رواندا» به اتهام جرایم تروریستی در دادگاه محاکمه شد


پل روسساباگینا، مدیر سابق یک هتل که شخصیت قهرمان فیلم «هتل رواندا» بر اساس او پرداخته شد.
پل روسساباگینا، مدیر سابق یک هتل که شخصیت قهرمان فیلم «هتل رواندا» بر اساس او پرداخته شد.

دادگاهی در رواندا روز دوشنبه ۲۹ شهریور پل روسساباگینا، مدیر سابق یک هتل که شخصیت قهرمان فیلم «هتل رواندا» بر اساس او پرداخته شده است را به جرم عضویت در گروهی که مسئول حملات تروریستی بوده محکوم کرد.

قرائت حکم طولانی قضات دادگاه در مورد آقای روسساباگینا و ۲۰ متهم دیگر این پرونده هنوز ادامه دارد و حکم نهایی قرار است غروب دوشنبه اعلام شود.

پل روسساباگینا که پس از اکران فیلم «هتل رواندا» در سراسر جهان به شهرت رسید یکی از منتقدان سرسخت رئیس‌جمهوری فعلی رواندا است. موضوع فیلم «هتل رواندا» نسل کشی‌های قومی سال ۱۹۹۴ در این کشور بود و قهرمان آن که مدیر یک هتل لوکس است گروه کثیری از افراد در خطر را نجات می‌دهد.

آقای روسساباگینا ارتکاب هرگونه جرمی را تکذیب کرده و می‌گوید او را در دوبی ربوده‌اند. حامیان او نيز این محاکمه را «نمایشی» و نشانه دیگری از رفتار سرکوبگرانه پل کاگامه، رئیس‌جمهوری رواندا، با مخالفان حکومت می‌دانند.

دادستانی به جرم مشارکت در حملات تروریستی، گروگانگیری و رهبری یک گروه شورشی مسلح از خارج برای آقای روسساباگینا حبس ابد درخواست کرده است.

پل روسساباگینا به عضویت در «جنبش تغییرات دمکراتیک رواندا» اذعان کرده که یک گروه مخالف حکومت است ولی تاکید می‌کند که در اقدامات خشونت‌آمیز شاخه نظامی این گروه به نام «جبهه آزادیبخش ملی» مشارکت نداشته است.

یکی از دیگر از متهمان این پرونده که سخنگوی «جبهه آزادیبخش ملی» بود در دادگاه گفت که آقای روسساباگینا عضو این گروه مسلح نبوده است. اما قضات دادگاه معتقدند که بین شاخه‌های سیاسی و نظامی این گروه تفاوتی وجود ندارد.

پل روسساباگینا پس از پایان اولین جلسه دادرسی ديگر حاضر نشد در هیچ‌یک از جلسات دادگاه که چند ماه طول کشیده است، شرکت کند.

در نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ در رواندا حدود ۸۰۰ هزار نفر از اقلیت توتسی و هوتوهای میانه‌رو توسط شورشيان تندرو هوتو قتل عام شدند.

دان چیدل که در فیلم «هتل رواندا» نقش پل روسساباگینا را ایفا کرد در سال ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در همان سال «مدال آزادی» بالاترین نشان افتخار غیرنظامی آمریکا را از جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، دریافت کرد.

پل روسساباگینا از شهرت خود برای افشای نقض حقوق بشر توسط حکومت پل کاگامه استفاده کرده است. پل کاگامه در سال ۱۹۹۴ فرمانده يک شورشی توتسی بود که با تصرف کیگالی، پایتخت رواندا، نسل‌کشی را متوقف کرد.

پدر آقای روسساباگینا از اقلیت هوتی ولی مادر و همسرش از اقلیت توتسی‌اند. پس از نسل‌کشی رواندا او تابعیت بلژیک را گرفت و تا سال گذشته ساکن آمریکا بود.

او در ویدئویی که سال ۲۰۱۸ در یوتیوب منتشر کرد خواستار مقاومت مسلحانه علیه حکومت رواندا شد و گفت تغییر از راه‌های دمکراتیک میسر نیست. یک سال قبل از آن پل کاگامه با کسب ۹۹ درصد از آراء بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده بود.

محاکمه آقای روسساباگینا حدود شش ماه پس از ورود او از دوبی به کیگالی در ماه فوریه امسال آغاز شد. حامیانش می‌گویند او را ربوده‌اند ولی دولت رواندا مدعی است او فریب خورده و سوار یک جت خصوصی شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در آن زمان اعلام کرد که بازداشت آقای روسساباگینا مصداق «ناپدید شدن اجباری» و نقض فاحش قوانین بین‌المللی است.

رئیس‌جمهوری رواندا نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را تکذیب کرده است. حکومت آقای کاگامه به دلیل ایجاد ثبات و رونق اقتصادی در رواندا از سوی غرب حمایت می‌شود. ولی گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند محاکمه پل روسساباگینا فقط یک مورد از سیاست‌های سرکوبگرانه و ارعاب مخالفان توسط حکومت رواندا است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG