لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

کرونا؛ توضیحات مقام سازمان جهانی بهداشت در مورد شفافیت داده‌ها از سوی کشورها


مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت
مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت

مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت، در پاسخ به پرسش‌های مربوط به آمار و داده‌های رسمی از سوی کشورهای مختلف می‌گوید این سازمان باید در عین توازن و همچنین با نگاهی پرسشگر این اطلاعات را زیر نظر قرار دهد.

آقای رایان که از مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت است و در کنفرانس‌های خبری همراه دکتر تدروس، مدیرکل این سازمان حضور دارد، به پرسش‌ها در مورد شفافیت و قابل اعتماد بودن اطلاعات پاسخ می‌داد.

این پرسش‌ها البته در مورد کشورهای مختلفی مطرح است؛ برای نمونه آمار و داده‌ها از سوی چین، کشوری که مرکز اولیه شیوع گسترده ویروس کرونای جدید بود و در کنفرانس خبری نیز مطرح شد. یا تردیدهای مختلفی که حتی از سوی برخی مدیران سازمان جهانی بهداشت در مورد داده‌های رسمی از سوی ایران مطرح شده‌است.

برای نمونه می‌توان به اظهارات ریک برنان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت در غرب آسیا، اشاره کرده که ۲۶ اسفند ماه گفته بود داده‌ها و اطلاعات رسمی در ایران، همچنان نقطه ضعف اصلی در مسیر شیوع ویروس کرونای جدید موجود در این کشور است.

مایکل رایان تاکید کرده سازمان جهانی بهداشت انبوهی از اطلاعات و داده‌ها را از سوی کشورهای مختلف، از جمله از سوی همکاران آسیایی خود دریافت می‌کند.

او می‌گوید «ما باید بسیار محتاط باشیم».

آقای رایان می‌افزاید که نهاد بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت در عین حال نباید اقدامی انجام دهد که به‌نظر برسد در مورد بخشی از جهان «و این‌که آیا شفاف هستند یا همکاری می‌کنند» نگاهی تعبیض‌آمیز دارد.

مایکل رایان همچنین بر لزوم نظاره بر وضعیت کشورها با در نظر گرفتن شرایط بهداشتی و جمعیتی، این‌که تست‌ها به چه صورت انجام می‌شود، بیمارستان و مراکز درمانی تا چه حد تحت فشار هستند و مانند این‌ها تاکید کرده است.

رایان می‌گوید «باید پرسشگر باشیم. و خواهیم بود. ما با هر کشو جهان وارد تعامل می‌شویم تا مطمئن باشیم که بهترین داده‌های ممکن را در اختیارمان می‌گذارند. اما همزمان باید تعادل را حفظ کنیم. و در عین حال درک کنیم که برای سیستم‌های تحت فشار [ناشی از همه‌گیری ویروس] ممکن است ارائه اطلاعات دقیقه به دقیقه کار سختی باشد».

شفافیت در ارائه اطلاعات و داده‌ها، به نهادهای بین‌المللی کمک می‌کند تا به نمایی کلی از همه‌گیری کووید-۱۹ و راه‌های فراگیر و قابل عمل در سطح بین‌المللی دست یابند. به‌ویژه در شرایط فعلی که مقام‌های ارشد سازمان جهانی بهداشت، از جمله مدیرکل این سازمان بر آن تاکید دارند: «این نخستین همه‌گیری جهانی ویروس کرونا در تاریخ است».

با این حال تردیدها در مورد آمار و داده‌های برخی کشورها، بارها در پرسش‌ها از مقام‌های این نهاد مطرح شده است.

XS
SM
MD
LG