لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

عربستان سعودی، «سد راه» نشست علمی سازمان ملل در مورد اقلیم جهان


نشست امسال «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیمی» (آی‌پی‌سی‌سی) با تأخیر روبه‌رو شده است
نشست امسال «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیمی» (آی‌پی‌سی‌سی) با تأخیر روبه‌رو شده است

خبرگزاری فرانسه از قول چندین منبع مختلف می‌گوید عربستان سعودی راه انتشار یک گزارش بسیار مهم سازمان ملل متحد با موضوع تغییرات اقلیمی و وضعیت اقیانوس‌های جهان را سد کرده‌است. به نوشته این خبرگزاری، محتوای این گزارش بر لزوم حذف سوخت‌های فسیلی و کاهش شدید انتشار دی‌اکسید کربن در جو تأکید دارد.

به گفته این منابع، عربستان سعودی از طریق به چالش کشیدن یکی از ارزیابی‌های قبلی سازمان ملل در مورد وضعیت اقلیمی باعث ایجاد مشکل برای برگزاری جلسه این گزارش شده‌است.

نمایندگانی از ۱۹۵ کشور قرار بود بامداد امروز، سه‌شنبه دوم مهر، در موناکو نشست «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیمی» (آی‌پی‌سی‌سی) را برگزار کنند اما این نشست به خاطر عربستان به بن‌بست کشیده شده و هیئت‌های اعزامی به موناکو هم‌اینک در حساب‌های توئیتری خود عکس‌هایی از انتظار طولانی‌مدت خود منتشر می‌کنند. این نشست از مدت‌ها پیش با تأخیر روبه‌رو شده‌است.

هیئت‌های شرکت‌کننده قرار بود روز چهارشنبه خلاصه‌ای ۳۰صفحه‌ای از یافته‌های گزارش سازمان ملل ارائه کنند. یکی از نمایندگان عازم این نشست به خبرنگاران می‌گوید که «۲۴ ساعت دیر شده و سعودی‌ها هنوز به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیند.»

او می‌افزاید که «سعودی‌ها به علم و دانشی که مبنای این گزارش است حمله می‌کنند و این مشمئزکننده است.»

گزارش «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیمی»، با روش علمی، پیامدهای بسیار وخیمی را که افزایش بیش از یک و نیم درجه سانتی‌گراد در دمای متوسط جو زمین برای نوع بشر خواهد داشت بررسی کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت است به گزارش‌های مشابه دیگر «هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیمی» با موضوع افزایش دما هم اعتراض کرده‌است.

یکی دیگر از نمایندگان اعزامی به نشست موناکو به خبرنگاران می‌گوید که «واقعاً این‌طور به نظر می‌رسد که عربستان سعودی تنها با این هدف به این نشست آمده تا جلوی هر صحبتی در مورد موضوع یک و نیم درجه را بگیرد.»

دو منبع دیگر که در این نشست پنج‌روزه شرکت دارند، خبر می‌دهند که عربستان می‌خواهد جلوی هرگونه اشاره به سقف یک و نیم درجه سانتی‌گراد را در این گزارش بگیرد و نروژ، بریتانیا، فرانسه، کانادا، شیلی و اتحادیه اروپا در برابر این تلاش عربستان مقاومت می‌کنند.

گزارش آی‌پی‌سی‌سی این‌گونه نتیجه‌گیری کرده است که گرم شدن کره زمین و آلودگی ناشی از پمپاژ سنگین کربن توسط بشر به جو زمین، به اقیانوس‌ها و مناطق یخی زمین به‌گونه‌ای آسیب رسانده که می‌تواند رنج و مصیبتی شدید در مقیاس جهانی به‌بار آورد.

در پیش‌نویس این گزارش آمده است که اثرات مشاهده شده و پیش‌بینی شده شامل ناپدید شدن یخچال‌های طبیعی، گسترش موج‌های گرما در دریاها و افزایش غیرقابل برگشت سطح دریا است که در نهایت می‌تواند صدها میلیون نفر را آواره کند.

در بین هیئت‌های آی‌پی‌سی‌سی این اجماع وجود دارد که باید اطلاعات بی‌طرفانه و یافته‌های علمی به صورت خلاصه‌ای ۳۰صفحه‌ای به‌دست رهبران و سیاست‌گذاران کشورها برسد.

توافقنامه اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس خواستار نگه داشتن سقف گرمایش زمین در زیر ۲ درجه سانتیگراد، و در صورت امکان ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد شده است.

XS
SM
MD
LG