لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

انتقاد شدید آملی لاریجانی از «دخالت نهادهای امنیتی» در ردصلاحیت‌های گسترده انتخابات


صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان
صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان

آملی لاریجانی نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های شورای نگهبان» متهم کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دخالت نهادهای امنیتی در ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به شدت انتقاد کرد و نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرد.

صادق آملی لاریجانی که خود عضو فقهای شورای نگهبان است روز سه‌شنبه چهارم خرداد در رشته توئیتی گفته که «از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آن‌که با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود».

او تاکید کرده که «هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!!»

این عضو فقهای شورای نگهبان اشاره‌ای به نام دستگاه‌های امنیتی دخالت‌کننده در ردصلاحیت‌ها نکرده است ولی به نظر می‌رسد که اشاره آن به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی باشد.

وزارت کشور ایران روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای رسمی اسامی هفت نامزد تایید صلاحیت‌‌شده از سوی شورای نگهبان برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری ایران را اعلام کرد.

این فهرست هفت‌ نفره عینا تایید فهرستی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، دوشنبه شب بر اساس یک منبع «مطلع» منتشر کرد و جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.

بر اساس اعلام وزارت کشور ایران، شورای نگهبان از میان داوطلبان، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی،‌ مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند.

علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس، که نسبت خانوادگی با علی لاریجانی دارد، دلیل ردصلاحیت این نامزد انتخابات را اقامت یکی از بستگان او در خارج از کشور دانسته است.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است».

همزمان حسین مطهری، از بستگان علی لاریجانی، در صفحه توئیتر خود نوشته که «دختر عمه بنده خانم دکتر فاطمه لاریجانی فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه تهران برای دوره‌ تخصصی همراه با همسرش به آمریکا رفته؛ و نه تابعیت دارد نه اقامت».

علی لاریجانی در شرایطی رد صلاحیت شده است که پیش از این پیش‌بینی می‌شد در صورت تایید صلاحیت، رقیب اصلی ابراهیم رئیسی در انتخابات خواهد بود.

پیش از اعلام رسمی نامزدها، مهدی فضائلی، عضو دفتر رهبر جمهوری اسلامی در توئیتی ابراز امیدواری کرده بود که علی لاریجانی از «آزمون دشوار و مهم سیاست‌ورزی مؤمنانه... سربلند بیرون» بیاید.

علی لاریجانی نیز پس از انتشار خبر رد صلاحیت خود در بیانیه‌ای نوشت: «حال که روند انتخابات این‌گونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم».

وی توضیح بیشتری پیرامون منظور خود درباره «رقم‌ خوردن» انتخابات نداده است.

معرفی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده از سوی شورای نگهبان در حالی است که انتخابات ریاست‌‌جمهوری ایران از استانداردهای سازمان ملل در زمینه «آزاد و عادلانه» بودن به‌دور است، و در هفته‌های اخیر در فضایی بسیار سرد و شبه‌تحریمی به سر می‌برد.

برخی فعالان سیاسی و چهره‌های جنبش سبز از جمله ابوالفضل قدیانی، خانواده کشته‌شدگان آبان و قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی نیز خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست‌‌جمهوری از هفتم تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ برای برنامه‌های خود تبلیغ خواهند کرد و روز ۲۸ خرداد نیز انتخابات برگزار خواهد شد.

بر اساس توئیت صادق آملی لاریجانی، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG