لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: وضعیت تورم در کشور بسیار نگران‌کننده است


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید وضعیت تورم در کشور و فشاری که بر قشرهای ضعیف جامعه وارد می‌شود بسیار نگران‌کننده است.

صادق آملی لاریجانی روز پنجشنبه ششم آبان در صحن این مجمع اذعان کرد که «گرانی‌های سرسام‌آور، بسیاری از مواد غذایی عموم مردم را از سر سفره‌ها جمع کرده است».

او این موضوع را که «عده‌ای برایشان مقدور نیست گوشت تهیه کنند» و حتی میوه و سایر اقلام نیز از سفره آن‌ها جمع شده است را «بسیار دردناک» خواند و تاکید کرد که «باید برای آن فکر عاجلی کرد».

مرکز آمار ایران اوایل آبان‌ماه با انتشار گزارش جدیدی از نرخ تورم، اعلام کرد که افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کشور طی ۱۲ ماه منتهی به مهرماه امسال نسبت به دور مشابه پارسال (تورم سالانه) ۶۱.۴ درصد بوده که رکورد جدیدی در تورم اقلام خوراکی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، وزارت کار ایران اواخر مهرماه گزارش داد که بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش، سرانه خط فقر در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن افزایشی ۳۸ درصدی داشته و «تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی کرده‌اند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است».

صادق آملی لاریجانی در حالی از وضعیت اقتصادی کشور انتقاد کرده که کل نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی در اختیار اصولگرایان است و مسئولیت رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم بر عهده آن‌هاست.

وضعیت کرونا در دو سال گذشته، هزینه‌های بالای نظامی، تحریم‌های آمریکا و بی‌انضباطی‌ مالی موجب کسری شدید بودجه کشور شده است که دولت را به استقراض از بانک مرکزی و چاپ اوراق مالی، ساختمان و زمین وا داشته است.

صندوق بین‌المللی پول روز ۲۷ مهر در این زمینه اعلام کرد که بدهی خالص دولت ایران در سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور بود، در حالی که این رقم طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ به طور متوسط ۶.۵ درصد بوده است.

این صندوق پیش‌بینی کرده که برای سال جاری نیز انتظار می‌رود نسبت بدهی دولتی به تولید ناخالص داخلی کشور ۲۷.۳ درصد و در سال آینده ۲۸.۴ درصد باشد.

صادق آملی لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات روز پنجشنبه خود تاکید کرده که تصمیمات اقتصادی دولت و مجلس باید با بررسی‌های دقیق کارشناسانه و ملاحظات مختلف اجتماعی و سیاسی همراه باشد تا گشایش در مشکلات کشور ایجاد نماید.

ابراهیم رئیسی که در انتخابات خرداد امسال با آرای بسیار ضعیف به مقام ریاست‌جمهوری رسید، وعده داده که رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم را در دستور کار خود قرار دهد.

او، با این حال، گفته که حل مشکلات کشور را به برجام- توافق هسته‌ای- گره نخواهیم زد؛ این در حالی است که دستیابی به توافقی در این زمینه می‌تواند موجب فروش نفت ایران و برداشتن تحریم‌ها شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG