لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

ایران سفیران خود در سازمان ملل و ژنو را تغییر داد


سعید ایروانی (سمت راست)، مجید تخت روانچی (سمت چپ)
سعید ایروانی (سمت راست)، مجید تخت روانچی (سمت چپ)

سعید ایروانی، معاون علی شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با دریافت سمت جدید، به‌عنوان سفیر و نماینده جدید جمهوری اسلامی در سازمان ملل جایگزین سعید تخت روانچی شد.

هم‌زمان اعلام شد که علی بحرینی هم به‌عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو جایگزین اسماعیل بقایی هامانه شده است.

سعید ایروانی که در خردادماه گفته شده بود در انتظار دریافت ویزای آمریکا برای اعزام به نیویورک است، روز یکشنبه دوم مرداد در آستانه آغاز مأموریت خود با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، دیدار کرد.

سعید ایروانی که پیشتر کاردار سفارت جمهوری اسلامی در عراق و از سال ۱۳۹۲ معاون علی شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده، در مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان نیز رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران با مذاکره‌گنندکان عربستان سعودی بود.

ایران و عربستان سعودی که رابطه رسمی آن‌ها از دی ۱۳۹۴ در پی حمله سازمان‌دهی‌شده به سفارت عربستان سعودی در تهران قطع شده بود، از فروردین سال گذشته گفت‌وگو با هدف عادی‌سازی مناسبات را به میزبانی بغداد آغاز کردند.

دو کشور در طول این سال‌ها به جنگ نیابتی و یارکشی در منطقه از جمله در یمن، سوریه و لبنان مشغول بوده‌اند. پس از پنج دور مذاکره که در سطح امنیتی انجام شد، در روزهای گذشته اعلام شد مذاکرات آتی ایران و عربستان «به‌زودی و به‌صورت علنی و در سطح وزرای خارجه» برگزار خواهد شد.

مجید تخت روانچی از فروردین ۱۳۹۸ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلاامی در سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی بود. او پیشتر معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، سفیر ایران در برن و معاون اروپا-آمریکای وزارت امور خارجه و در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز عضو ارشد تیم جمهوری اسلامی بود.

تغییرات و جابه‌جایی‌های نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور شامل سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو و برخی سفارتخانه‌ها هم شده است.

علی بحرینی که پیشتر سفیر جمهوری اسلامی در اتیوپی و نماینده ایران در اتحادیه آفریقا بود، به‌عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو جایگزین اسماعیل بقایی هامانه شد.

در سوابق او همچنین فعالیت در بخش سیاسی سفارت جمهوری اسلامی در آلمان، نماینده وزارت امور خارجه در ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، ریاست اداره حقوق بشر وزارت خارجه دیده می‌شود.

روز یکشنبه همچنین اعلام شد که سفیران جدید جمهوری اسلامی در کشورهای لبنان، لهستان، گرجستان، سیرالئون، چک و هندوستان نیز معرفی شده‌اند.

با استفاده از ایسنا، تابناک، فارس و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش
XS
SM
MD
LG