لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

آلمان درخواست پناهندگی سعید ملایی را پذیرفت


سعید ملایی شهریور امسال پس از یک باخت اجباری گفت به ایران بر نمی‌گردد.
سعید ملایی شهریور امسال پس از یک باخت اجباری گفت به ایران بر نمی‌گردد.

سایت فدراسیون جهانی جودو خبر داده است که درخواست پناهندگی سعید ملایی، قهرمان جودوی ایران از سوی دولت آلمان پذیرفته شده است.

سعید ملایی در واکنش به این اتفاق گفته است «خیلی خوشحال» است و از این پس می‌تواند «کاملا بر جودو متمرکز شود».

او قصد دارد خودش را برای «مسابقات المپیک» آماده کند. اگر سعید ملایی موفق به کسب رنکینگ لازم شود، در این مسابقات با پرچم آلمان به میدان خواهد رفت.

سعید ملایی، ستاره جودو ایران، اوایل شهریورماه امسال در پی باخت «اجباری» در بازی‌های قهرمانی جهان در توکیو به‌ منظور روبه‌رو نشدن با حریف اسرائیلی، از ژاپن به آلمان رفت و به رادیو فردا گفت که دیگر قصد بازگشت به ایران را ندارد.

سعید ملایی همچنین گفت که به‌ دستور مقام‌های جمهوری اسلامی و زیر فشار آنها سه بار ناچار شده است به باخت‌های اجباری تن بدهد تا مجبور به رویایی با حریف اسرائیلی نشود.

این حادثه با واکنش تند فدراسیون بین‌المللی جودو مواجه شد. این فدراسیون ۳۰ مهرماه امسال اعلام کرد فدراسیون جودو ایران به دلیل ماجرای باخت «اجباری» سعید ملایی، علاوه بر مسابقات جهانی، «از شرکت در تمام فعالیت‌های اجتماعی و مدیریتی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی و اتحادیه‌های آن» محروم است

فدراسیون جهانی جودو می‌گوید در جریان مسابقات جهانی توکیو، معاون وزیر ورزش ایران و رئيس کمیته ملی المپیک با سعید ملایی تماس ویدئویی برقرار کرده و از او خواسته‌اند که از مبارزه با ورزشکار اسرائیلی طفره رود.

علاوه بر این، محمد منصوری که در سه سال اخیر سرمربی‌گری تیم ملی جودوی ایران را به عهده داشته، با وجودی که قراردادش تا المپیک توکیو اعتبار دارد حاضر نیست به ایران برگردد.

ورزشکاران ایرانی به خاطر سیاست جمهوری اسلامی عملاً ناچارند که از مصاف با ورزشکاران اسرائیلی خودداری کنند و همین موضوع بارها برای ورزش ایران در مجامع بین‌المللی دردسرساز شده است.

منابع: سایت فدارسیون جهانی جودو، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / پ.پ
XS
SM
MD
LG