لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

بازداشت یک خبرنگار در پی چاپ مصاحبه‌ای‌ درباره مفقود شدن دانشجوی افغان دانشگاه علامه


صحرا رضایی، دانشجوی افغان، در روز حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی در دانشگاه علامه، در این دانشگاه حضور داشته اما از ساعت ۱۲ ظهر همان روز تلفن همراهش خاموش شده و تاکنون هیچ خبری از سرنوشت او در دست نیست
صحرا رضایی، دانشجوی افغان، در روز حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی در دانشگاه علامه، در این دانشگاه حضور داشته اما از ساعت ۱۲ ظهر همان روز تلفن همراهش خاموش شده و تاکنون هیچ خبری از سرنوشت او در دست نیست

نسترن فرخه، خبرنگار روزنامه شرق، یک روز پس از چاپ گفت‌وگو با وکیل خانواده «صحرا رضایی» دانشجوی افغان و «مفقود شده» دانشگاه علامه بازداشت شده است. روزنامه شررق پس از انتشار خبر بازداشت فرخه با سه روز تاخیر، عنوان کرد که اطلاعی از دلیل بازداشت جوانترین خبرنگار خود ندارد.


در ادامه بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران که از آغاز اعتراضات سراسری اوج‌گرفته است، نسترن فرخه، خبرنگار روزنامه شرق، از روز یک‌شنبه ششم آذر ماه بازداشت شده است.

مریم وحیدیان، روزنامه‌نگار کارگری و همکار «شبکه شرق» بخش اینترنی روزنامه شرق نیز یک‌شنبه شب ششم آذر ماه بازداشت شد.

حساب توییتری روزنامه شرق خبر بازداشت مریم وحیدیان را یک روز بعد در روز دوشنبه هفتم آذر ماه منتشر کرد اما خبر بازداشت نسترن فرخه را با سه روز تاخیر، روز چهارشنبه نهم آذر ماه، منتشر کرد.

این روزنامه نوشت: «روز یکشنبه ماموران با حضور در منزل نسترین فرخه، او را بازداشت و تلفن همراه او و خانواده و لپ‌تاپش را ضبط کردند.»

شرق در همین خبر تاکید کرد که «دلایل بازداشت فرخه هنوز مشخص نیست» و در شماره پنج‌شنبه دهم آذر ماه نیز او را «جوان‌ترین خبرنگار در روزنامه شرق» خواند و افزد: «در حد شناخت ما هیچ عنوان اتهامی نمی‌تواند متوجه او باشد و ما حتی دلیل دستگیری او را نمی‌توانیم حدس بزنیم.»

این روزنامه با تاکید بر اینکه نسترن فرخه مسئول «صفحات مشاوره و حقوقی» شرق بوده است، به گفت‌وگوی این خبرنگار جوان با وکیل خانواده «صحرا رضایی» دانشجوی افغان دانشگاه علامه طباطبایی اشاره نکرد که پنجم آذر ماه درست یک روز پیش از بازداشت این خبرنگار جوان چاپ شده بود.

نسترن فرخه در این گفت‌وگو از رضا شفاخواه وکیل خانواده صحرا رضایی، سرنوشت این دانشجوی افغانستانی مقیم ایران را پیگری کرده بود.

فرخه از قول وکیل خانواده این دختر افغان نوشته بود که صحرا رضایی، دانشجوی افغان، روز ۲۶ آبان ماه، درست در روز حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی در دانشگاه علامه، در این دانشگاه حضور داشته اما از ساعت ۱۲ ظهر همان روز تلفن همراهش خاموش شده و تاکنون هیچ خبری از سرنوشت او در دست نیست و مقام‌های امنیتی و قضایی نیز تاکنون درباره بازداشت یا سرنوشت این دانشجوی مفقود شده توضیحی ارائه نکرده‌اند.

یک روز پس از انتشار این گفت‌وگو در شماره شنبه پنجم آذر ماه روزنامه شرق، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روز یک‌شنبه ششم آذر ماه به خانه نسترن فرخه رفته و او را بازداشت کردند. مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون اتهام این خبرنگار را اعلام نکرده‌اند.

در حال حاضر سه خبرنگار روزنامه شرق، نیلوفر حامدی، نسترن فرخه و مریم وحیدیان، در بازداشت هستند. نیلوفر حامدی اولین خبرنگار این روزنامه است که پس از آغاز اعتراضات سراسری به اتهام نوشتن گزارشی میدانی از وضعیت مهسا امینی به هنگام بستری در بیمارستان کسری، بازداشت شده است.

الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌مهین و نویسنده گزارش مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز نیز بازداشت شده است.

مرضیه امیری، یغما فشخامی، مهدی امیرپور نیز از جمله دست‌کم ۵۴ خبرنگار و روزنامه‌نگاری هستند که به گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران آز آغاز اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG