لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

تهدید تازه از طرف سپاه پاسداران برای اروپا: «مراقب باشید و خودتان را به خطر نیندازید»


حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران
حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران

در ادامه خط و نشان کشیدن برای اتحادیه اروپا، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، طی یک سخنرانی، کشورهای اروپایی را به حمله با «سلاح‌های دوربرد» تهدید کرد و موضوع تهدید «نفت و امنیت» مردم این قاره را پیش کشید.

او که روز دوشنبه، هشتم اسفند، در مراسمی در شهر آبادان سخن می‌گفت مدعی شد که «تمام فراری‌ها و همه مقامات گروه‌های سیاسی تجزیه‌طلب» پیش از این «اروپا را به میدان جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کردند».

او همچنین ادعا کرد که اکنون نیز رسانه‌های اروپایی و «کاملاً رسمی و به‌ زبان فارسی از براندازها حمایت می‌کنند و به آنها امکانات و سلاح می‌دهند».

حسین سلامی برای این مدعای تامین سلاح توسط رسانه‌های داخلی کشورهای اروپایی و رسانه‌های فارسی‌زبان اروپا برای «براندازان» علیه جمهوری اسلامی هیچ شواهد و مدارکی ارائه نکرد.

فرمانده کل سپاه با این‌حال زبان به تهدید گشوده و با اشاره به عبور نفت از آبراهه‌های خلیج فارس خطاب به اروپایی‌ها گفت: «به این‌ها می‌گوییم بیشتر از این ادامه ندهند، خویشتنداری کنند و آرام باشند، دامنه تحمل ملت ایران هم حد و حدودی دارد، اروپایی‌ها با داشتن نفت و امنیت زنده هستند، باید مراقب باشند و خودشان را به خطر نیندازند.»

حسین سلامی ادعا کرد: «برد سلاح‌هایمان را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که اروپا تهدید نشود... و ما می‌توانیم برد سلاح‌هایمان را افزایش دهیم ولی این کار را نکردیم» و سپس کشورهای اروپایی را متهم کرد که «از این خویشتن‌داری» جمهوری اسلامی «سوءاستفاده می‌کنند».

سه روز پیش از او، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم در زمان اعلام تجهیز ایران به یک موشک دوربرد، در تهدید مشابهی، اروپا را هم تهدید کرد و گفت: «قادریم تا دو هزار کیلومتر ناوهای آمریکایی را بزنیم که این دو هزار کیلومتر هم به احترام اروپایی‌هاست که امیدواریم احترام خود را نگه‌دارند.»

هشدار امیرعلی حاجی‌زاده به اروپا که «احترام خود را نگه دارد»، در شرایطی عنوان شده که به پیروی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج از کشور بسیاری از سیاستمداران کشورهای اروپایی نیز از دولت‌های خود خواسته‌اند کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را سازمانی تروریستی بنامند.

پارلمان اروپا ماه گذشته در قطعنامه غیرالزام‌آور اما با رأی موافق اکثریت اعضا، از اتحادیه اروپا خواست سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کند.

همزمان در نزدیک به شش ماهی که از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» می‌گذرد، اکثر پایتخت‌های مهم اروپایی دست‌کم هر آخر هفته صحنه راهپیمایی و اعتراض حامیان این اعتراضات بوده‌اند.

همچنین با تداوم تظاهرات ایرانیان خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی پس از پنج ماه، کشورهای غربی به‌دلیل سرکوب معترضان در ایران تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند و این امر برای مسئولان جمهوری اسلامی مایه نگرانی شده است.

در همین زمینه، عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و معاون پیشین وزارت خارجه، روز سی‌ام بهمن به مقام‌های حکومتی هشدار داد: «نباید اجازه بدهیم این‌طور مرتب علیه ما تظاهرات شود و مرتب پیام‌هایی داده شود.»

او از ادامه اعتراضات سراسری در جهان علیه جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که اکنون «پروژه بدنام‌سازی، امنیتی‌سازی و مشروعیت‌زدایی از جمهوری اسلامی در دنیا» در حال اجراست.

XS
SM
MD
LG