لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

صالح نیکبخت: قوه قضائیه هنوز هیچ دلیلی برای طبیعی بودن مرگ مهسا امینی ارائه نکرده است


وکیل خانواده مهسا امینی اعلام کرد که قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ‌گونه دلایل قانع‌کننده‌ای به خانواده، وکلا و حتی جامعه علمی کشور مبنی بر طبیعی بودن مرگ مهسا ارائه نکرده‌ است.

صالح نیکبخت در گفت‌وگو با سایت «دیده‌بان ایران» که روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت منتشر شد، گفت که «دستگاه قضایی تاکنون به اعتراضات وکیل و خوانده، پاسخ واضح و درستی نداده‌اند».

طی هشت ماهی که از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد می‌گذرد، دلیل مرگ او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی ماه‌ها پیش از اعلام نتیجه بررسی‌های پزشک قانونی، هرگونه ضرب‌وشتم مهسا امینی در گشت ارشاد را تکذیب کرده و ادعا می‌کردند که دلیل «فوت» این دختر ۲۲ ساله «بیماری زمینه‌ای» بوده است.

امجد امینی، پدر مهسا، بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل و خارج ایران ادعای مطرح شده از سوی مقامات و رسانه‌های حکومتی مبنی بر بیمار بودن دخترش را رد کرد.

پس از انتشار گزارش پزشکی قانونی مبنی بر این‌که علت مرگ مهسا امینی «ناشی از اصابت ضربه به سر، اعضا و عناصر حیاتی بدن نبوده است»، پدر او این گزارش را نیز رد کرد.

آقای امینی در گفت‌وگویی گفت که مشاهداتش از پیکر فرزند خود با گزارش سازمان پزشکی قانونی همخوانی ندارد و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند این گزارش را تایید کند.

او تاکید کرد با چشمان خود دیده که روی پیکر دخترش، در ناحیه پشت گردن و گوش رد خون بوده و قسمت زیادی از بدن او از جمله پاهایش کبود شده بود.

وکیل خانواده مهسا امینی دی‌ماه پارسال با اشاره به فاصله زمانی دو ساعته بین بازداشت مهسا امینی تا انتقال او به بیمارستان کسری گفته بود: «این فاصله باید مورد تحقیق جدی قرار بگیرد».

آقای نیکبخت تاکید داشت که طی این دو ساعت، «۹۵ درصد از آثار حیاتی» این زن جوان از بین رفته و «مهسا مانند یک انسان مرده تحویل بیمارستان کسری شده است».

این وکیل دادگستری پیشتر نیز اعلام کرده بود که نهاد قضایی از ارائه گزارش بیمارستان کسری و نظرات پزشکان مختلف، از جمله پزشک مسئول احیای ارگان‌های مهسا امینی، برای بررسی توسط پزشکان معتمد خودداری کرده است.

آقای نیکبخت همچنین خواستار تحقیق از دیگر زنان حاضر در آن ماشینی شده بود که مهسا امینی را به مقر پلیس امنیت اخلاقی انتقال داده است.

به گفته این وکیل دادگستری اما «نظر» بازپرس پرونده این بوده که نظریه «کوتاهی» سرباز-پرستارها در احیا و ماساژ قلبی این زن جوان از سوی وکلا و خانواده مهسا امینی پذیرفته شود.

او در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران با اشاره به عدم پاسخگویی دستگاه قضایی در رابطه با جزئیات این پرونده، اعلام کرد که «در آینده نزدیک، جریان را روشن خواهیم کرد».

مهسا امینی ۲۲ شهریور پارسال در حالی که همراه خانواده خود به تهران سفر کرده بود، توسط نیروهای گشت ارشاد بازداشت و روز ۲۵ همان ماه خبر جان‌باختن او در بیمارستان منتشر شد.

مرگ مهسا امینی به اعتراضات گسترده‌ای علیه جمهوری اسلامی در سراسر کشور دامن زد که پیامدهای آن همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش سایت دیده‌بان ایران و رادیو فردا/س.ا/ک.ر
XS
SM
MD
LG