لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

سلمان رشدی بینایی یک چشم خود را از دست داد و یک دستش نیز از کار افتاده است


سلمان رشدی از سال ۱۹۸۸ که بنیانگذار جمهوری اسلامی فتوای قتل او را به‌دلیل نوشتن کتاب «آیه‌های شیطانی» صادر کرد همواره در خفا زندگی کرده است
سلمان رشدی از سال ۱۹۸۸ که بنیانگذار جمهوری اسلامی فتوای قتل او را به‌دلیل نوشتن کتاب «آیه‌های شیطانی» صادر کرد همواره در خفا زندگی کرده است

سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیه‌های شیطانی»، در پی حمله فردی با چاقو به او در مرداد امسال، قدرت بینایی یک چشم خود را از دست داده و یک دست او نیز از کار افتاده است.

سلمان رشدی ۷۵ ساله قرار بود روز ۲۱ مرداد در مورد «آزادی در هنر» در یک موسسه آموزشی چاتاکوا در غرب ایالت نیویورک سخنرانی کند که هادی مطر ۲۴ ساله به محل سخنرانی او هجوم برد و این نویسنده هندی‌تبار را با ضربات چاقو از ناحیه گردن و شکم مورد حمله قرار داد.

روزنامه گاردین روز یکشنبه اول آبان با استناد به گفته‌های وکیل آقای رشدی گزارش داد که تبعات کامل ضربات چاقو به گردن، شکم و سینه این نویسنده قبلا مشخص نبود، اما به هر حال، خطر مرگ برطرف شده است.

آندری وایلی در مصاحبه‌ای با روزنامه «ال‌پاییس» اسپانیا گفته است که حملات چاقو به سلمان رشدی تا چه میزان جدی و سرنوشت‌ساز بوده است: زخم‌های او التیام یافته، اما قدرت بینایی یک چشم خود را از دست داده است. او سه زخم جدی در ناحیه گردن داشت. یکی از دستانش نیز در پی قطع اعصاب بازو از کار افتاده است. او ۱۵ زخم چاقو در ناحیه گردن و شکم داشت و این حمله بسیار بی‌رحمانه بود.

آقای وایلی نگفت آیا سلمان رشدی هنوز در بیمارستان است یا نه، اما تصریح کرد مهم این است که این نویسنده زنده ماند.

به‌گفته او، با آقای رشدی درباره احتمال حملاتی از این دست در گذشته صحبت کرده بود.

وکیل آقای رشدی می‌گوید خطر اصلی که او سال‌ها پس از صدور فتوای قتل توسط آیت‌الله خمینی با آن روبه‌رو بود، این بود که فردی تصادفی از جایی بیرون آمده و به او حمله کند: بنابراین، شما نمی‌توانید در برابر آن محافظت کنید، زیرا کاملاً غیرمنتظره است و تابع هیچ منطقی نیست.

سلمان رشدی از سال ۱۹۸۸ که بنیانگذار جمهوری اسلامی فتوای قتل او را به‌دلیل نوشتن کتاب «آیه‌های شیطانی» صادر کرد همواره در خفا زندگی کرده است.

دو هفته قبل از حمله به آقای رشدی، او در مصاحبه‌ای گفته بود که احساس می‌کند زندگی‌اش به حالت عادی برگشته و ترس از حملات برای قتل وی، در گذشته مانده است.

حمله به سلمان رشدی با موج گسترده محکومیت‌های بین‌المللی روبرو شد ولی شخصیت‌ها و نهادهای وابسته به اصولگرایان در داخل ایران یکپارچه از این حمله حمایت کردند.

هادی مطر به اقدام برای قتل از نوع دوم متهم شده است. او در صورت محکومیت در دادگاه به ۲۵ سال حبس محکوم می‌شود.

با استفاده از گزارش روزنامه گاردین و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG