لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

جنجال تلفن همراه در المپیک زمستانی


خبر اهدای گوشی سامسونگ به شرکت کنندگان در المپیک زمستانی ۲۰۱۸ و عدم تحویل آن به نمایندگان ایران و کره شمالی، جنجالی‌ترین خبر پیش از گشایش بازی‌ها بوده است.

ماجرا از مصاحبه سخنگوی زن کمیته بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ آغاز شد. او به AFP گفت به دلیل تحریم‌های سازمان ملل، نمی‌توانیم گوشی‌های سامسونگ را در اختیار نمایندگان ایران و کره شمالی قرار دهیم.

موج اعتراض، با درج هزاران کامنت در صفحات مجازی سامسونگ آغاز شد. وزارت خارجه ایران هم اعلام کرد در صورت عدم عذرخواهی شرکت‌ مذکور، این اتفاق بر روابط تجاری سامسونگ با ایران تاثیرگذار خواهد بود.

صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک ایران با انتقاد از شرکت سامسونگ، از تصمیم برای دلجویی ورزشکاران اعزامی با اهدای گوشی توسط سرپرست ایران خبر داد.

سفیر کره جنوبی به وزارت امور خارجه ایران احضار شد و گفت دولت کره جنوبی و سامسونگ، دخالتی در بروز این سوء تفاهم و توزیع اقلام اهدایی اسپانسر بازی‌ها نداشتند.

خبرگزاری ایسنا نوشت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرده اگر کره‌ای‌ها تا پایان روز پنجشنبه این اقدام را جبران نکنند، گوشی خود را که سامسونگ است تغییر خواهد داد.

سامسونگ اعلام کرد توضیحی ندارد زیرا کمیته بین‌المللی المپیک مسئول پخش گوشی‌ها بوده است.

کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید گوشی‌های همراه شرکت سامسونگ در اختیار ورزشکاران ایرانی قرار خواهد گرفت.

بنا بر اعلام این کمیته، گوشی موبایل در اختیار همه ورزشکاران شرکت‌کننده در المپیک زمستانی قرار خواهد گرفت و ایرانی‌ها می‌توانند گوشی‌ها را نگه دارند، در صورتی که این موضوع برای ورزشکاران کره شمالی امکان‌پذیر نخواهد بود.

۲۲ ورزشکار از کره شمالی و چهار ورزشکار از ایران در بازی‌های المپیک زمستانی حضور دارند.

شاهرخ شهنازی در این باره گفت: ما خواستار عذرخواهی شرکت سامسونگ و سایر عوامل دخیل در این امر هستیم و از این موضوع کوتاه نخواهیم آمد.

این درحالی است که سامسونگ اعلام کرد این شرکت بیش از چهار هزار گوشی ویژه المپیک پیونگ‌چانگ ۲۰۱۸ (نسخه‌ای خاص از گوشی گلکسی نوت ۸) را به کمیته برگزاری المپیک زمستانی تحویل داده.

به گزارش سایت تسنیم، یکی از مسئولان IOC در تماس با کمیته ملی المپیک ایران خواستار حل این مشکل شده.

تسنیم مدعی شده: "این مسئول پرسیده اگر نامه‌ای از طرف شرکت سامسونگ تحویل کاروان ایران شود، آیا ایران از مواضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد؟"

کمیته المپیک ایران اعلام کرده هیچ نامه‌ای را بدون ذکر عذرخواهی نخواهند پذیرفت و مقصر این اتفاق چه کمیته بین‌المللی المپیک باشد و چه شرکت سامسونگ، باید رسماً عذرخواهی کند.

کمیته المپیک ایران همچنین از سرپرست کاروان ایران در کره جنوبی خواسته پیش از قبول هر نامه‌ای از سوی کمیته بین‌المللی المپیک یا شرکت سامسونگ، باید از عذرخواهی رسمی مقصران این اتفاق مطمئن شوند.

در این بین، شائبه تبلیغاتی بودن ماجرا نیز مطرح شده. همچنین این ابهام که به طور کلی اگر سازمان ملل چنین تحریمی را اعمال کرده بود، چرا جزئیاتی از آن در دسترس نیست و چرا IOC پیشتر به کشورهای عضو، ابلاغ نکرده بود؟

XS
SM
MD
LG