لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

اظهارات تازه مقام‌های ایران در مورد سانحه سانچی


حادثه سانچی جان همه خدمه نفت‌کش ایرانی را گرفت و پیامدهای زیست‌محیطی نسبتا گسترده‌ای برجای گذاشت
حادثه سانچی جان همه خدمه نفت‌کش ایرانی را گرفت و پیامدهای زیست‌محیطی نسبتا گسترده‌ای برجای گذاشت

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید خطای انسانی عامل اصلی سانحه مرگبار نفت‌کش ایرانی در آب‌های چین بود. سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفته همه گمانه‌زنی‌ها در مورد سانچی «نظر شخصی افراد» است.

روز دوشنبه ۲۷ فروردین، رسانه‌های خبری ایران، به‌نقل از محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گزارش دادند که در جریان سانحه نفت‌کش سانچی «خطای انسانی هم از سوی کشتی سانچی، و هم کشتی کریستال رخ داده‌است». این در حالی‌ست که خود آقای رضایی پیش‌تر، مستقیما از «کاپیتان سانچی» به‌عنوان مقصر حادثه نام برده بود.

محمد رضا رضایی، سه روز پیش خواستار آن شده بود که سازمان بنادر «تمامی اطلاعات فردی و فنی کاپیتان سانچی را استخراج کرده و در اختیار نمایندگان قرار دهد». او اما روز دوشنبه گفت «در خصوص مقصر بودن کاپیتان در این سانحه سوءبرداشت صورت گرفته زیرا در حین بروز سانحه برای نفتکش ایرانی هدایت کشتی با یکی از افسران بوده و کاپیتان نقشی در این سانحه نداشته است».

معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، بدون نام بردن از فردی، با اشاره به «سخنان یکی از نمایندگان مجلس» گفته بود «تمام گمانه‌زنی‌ها در مورد حادثه سانچی نظر شخصی افراد است».

فله‌بر کریستال، کشتی چینی ثبت‌شده در هنک‌کنگ بود که ۱۶ دی ماه با سانچی برخورد کرد. در حال حاضر شواهد حاکی‌ست این برخورد به آتش‌سوزی در سانچی انجامید؛ آنچه جان ۳۰ خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی نفت‌کش را گرفت. خدمه فله‌بر نجات پیدا کردند.

نتیجه تحقیقات در مورد سانحه، دلایل یکی از بدترین سوانح دریایی سال‌های اخیر در جهان را مشخص می‌کند. علاوه بر چین و ایران، پاناما -محل ثبت کشتی سانچی- و هنگ‌کنگ -محل ثبت فله‌بر چینی- نیز در تحقیقات یا بخشی از آن شرکت دارند.

سازمان بنادر و دریانوردی، بر پایه قانون مجلس شورای اسلامی، مرجع رسیدگی به جریان سانحه از سوی ایران است. هادی حق‌شناس، معاون این سازمان، روز شنبه گفته بود سازمان او هیچ گزارش رسمی منتشر نکرده است و «هر چهار کشور ذی‌نفع متعهد هستند که گزارش رسمی را همزمان با هم منتشر کنند».

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سازمان بنادر و دریانوردی خواسته ‌است «هر چه سریع‌تر گزارش نهایی را به مردم ارائه کند». هرچند این نماینده مجلس نیز تاکید کرده «طبیعی است که اطلاعات باید با کشورهای ذی‌نفع هماهنگ شود».

سازمان بنادر ابراز امیدواری کرده ‌است که این نهاد «در هفته های ابتدایی اردیبهشت» در مورد سانحه سانچی به جمع‌بندی نهایی برسد.

با استفاده از گزارش‌های مهر، جام‌جم، اقتصادآن‌لاین و ایسنا|ت.ت|خ.ک|
XS
SM
MD
LG