لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

سخنان مادر سارینا در مقابل دوربین رسانه سپاه «زیر فشار گرفته شده است»


ساعتی پس از آن که قوه قضاییه جمهوری اسلامی مدعی شد سارینا اسماعیل‌زاده از جان‌باختگان اعتراض‌های جاری در ایران خودکشی کرده‌ است، خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ویدیویی از اظهارات منتسب به مادر او منتشر کرد.

در این ویدئو که روز جمعه، ۱۵ مهر، منتشر کرد زنی به عنوان «مادر» سارینا در پاسخ به پرسش یک «خبرنگار» درباره سوءاستفاده رسانه‌ها از خبر «خودکشی» دخترش می‌گوید که او دختر «تیزهوشی» بوده، روی درسش تمرکز داشته و «اهل این حرف‌ها نبوده است».

او مدعی می شود که سارینا سابقه اقدام به خودکشی با خوردن چند قرص اشتباهی را داشته است.

در پی انتشار این ویدئو، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره هویت این زن ابراز تردید کرده‌ و با انتشار تصاویری از زنی دیگر از کانال یوتیوب سارینا اسماعیل‌زاده عنوان کردند که آن زن ویدئوی خبرگزاری تسنیم، مادر سارینا نیست.

اما بستگان او به رادیو فردا می‌گویند که آن زن،‌ مادر سارینا اسماعیل‌زاده بوده و تحت فشار و تهدیدهای امنیتی در مقابل دوربین خبرگزاری تسنیم، روایت حکومت از جان باختن دخترش را تکرار کرده است. به گفته این منابع، زن دیگری که تصویرش در شبکه‌های اجتماعی به عنوان «مادر» سارینا منتشر شده، عمه ساریناست.

سارینا اسماعیل‌زاده دختر ۱۶ ساله ایرانی ساکن کرج بود که در اعتراضات سراسری در اول مهر با ضربات باتوم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به سرش کشته شد.

انتشار ویدئوهای اعتراف اجباری از خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات، در رسانه‌های جمهوری اسلامی که تحت فشارهای امنیتی روایت حکومت از جان باختن عزیزان‌شان را تکرار می‌کنند، در گذشته نیز اتفاق افتاده است.

مادر نیکا شاکرمی: دخترم را کشتند و مرا برای اعتراف اجباری تهدید می‌کنند
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:36 0:00

شامگاه چهارشنبه، ۱۳ مهر، برنامه ۲۰:۳۰صداوسیمای جمهوری اسلامی که به پخش گزارش های نهادهای امنیتی شهرت دارد، در یک گزارش تصویری، خاله و دایی نیکا شاکرمی از دیگر جان‌باختگان اعتراض‌های جاری را نشان داد که ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی ‌بر مرگ او بر اثر «پرت شدن از بلندی» را تکرار می‌کردند.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، در یک پیام ویدئویی که به صورت اختصاصی در اختیار رادیوفردا قرار گرفت از تهدیدها و فشارهای امنیتی علیه خود گفت و این‌که تحت فشار است تا روایت و سناریوی حکومت را درباره جان باختن دخترش تکرار کند.

مادر نیکا همچنین گفت که برادر و خواهرش محسن و آتش شاکرمی بازداشت و تحت فشار شدید مجبور به اعتراف دروغ شده‌اند.

پیش از آن هم چنین تصاویری از خانواده‌های حدیث نجفی و مهسا موگویی، دو تن دیگر از جانباختگان اعتراضات اخیر از سوی برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیما پخش شده بود.

افسون نجفی، خواهر حدیث نجفی اما به رادیو فردا گفته بود که خواهرش بر اثر اصابت گلوله در اعتراضات کشته شده و به خاطر مهسا امینی که در بازداشت گشت ارشاد جان باخت به خیابان رفت.

در آبان ۹۸ و همچنین اعتراضات سال ۸۸ هم چنین تصاویری از سوی صدا و سیما و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای امنیتی درباره جان‌باختگان اعتراضات آن سالها منتشر شده بود. خانواده‌های آنها هم بعدها اعلام کردند که تحت فشار ناچار به حضور در مقابل دوربین و تکرار روایت حکومت شده بودند.

XS
SM
MD
LG