لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۲

شناسايی ابعاد نشت گاز متان در جو زمین به وسيله اطلاعات ماهواره‌ای


با وجود اقدامات بین المللی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف انرژی در دهه اخیر هر سال در حال افزایش بوده است
با وجود اقدامات بین المللی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف انرژی در دهه اخیر هر سال در حال افزایش بوده است

تجزیه و تحلیل داده‌هایی که توسط ماهواره‌ها جمع‌آوری‌ شده است نشان می‌دهد که میزان نشت متان، یکی از مضرترین گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین برابر مجموع تولید سالانه دی اکسید کربن توسط آلمان و فرانسه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پژوهش که با استفاده از داده‌های آژانس فضایی اروپایی تهیه شده بیش از صد مورد «نشت انبوه» گاز متان از تاسيسات انرژی، مراکز صنعتی و انبارهای گاز را شناسایی کرده است.

فقط همین موارد حدود ۲۰ میلیون تن گاز متان در جو زمین پخش کرده‌اند که معادل آلودگی ناشی از انتشار حدود ۱.۸ میلیارد تن گاز دی اکسید کربن است.

آنتوان روستاند مدیر موسسه برآورد مالی «کایروس» که این پژوهش را انجام داده است گفت: «خبر خوب این است که بخش اعظم این آلایندگی‌ها محصول فعالیت انسان است و از طریق اقدامات مشخص شرکت‌ها، دولت‌ها و نهادهای ناظر می توان برای آن چاره‌ای اندیشید.»

این پژوهش نشان می‌دهد که فقط از سه تاسیسات نفت و گاز در الجزایر هر ساعت بیش از ۲۵ تن گاز متان در هوا پخش می‌شود که معادل میزان انتشار دی اکسید کربن به وسیله یک نیروگاه ذغال سنگی ۷۵۰ مگاواتی است.

با وجودی که گاز متان در مقایسه با دی اکسید کربن مدت بسیار کمتری در جو زمین باقی می‌ماند ولی در بازه زمانی چند دهه گاز گلخانه‌ای بسیار قوی‌تری تلقی می‌شود و چند ده برابر کربن آلایندگی ایجاد می‌کند.

با وجود اقدامات بین المللی از جمله توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف انرژی در دهه اخیر هر سال در حال افزایش بوده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید، برای کنترل میزان گرمایش جو زمین در حد ۱.۵ درجه بالاتر از دوران ماقبل صنعتی میزان انتشار گازهای آلاینده تا قبل از سال ۲۰۳۰ هر سال باید ۷.۶ درصد کاهش یابد.

کلاوس زهنر، مدیر بخش تجسس ماهواره‌ای آژانس فضایی اروپایی گفت: «رصد ماهواره‌ای نشت گاز متان می‌تواند به صنایع در زمینه کاهش تولید گازهای آلاینده و کند کردن روند گرمایش زمین کمک کند.»

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید، نتایج این پژوهش هنوز از سوی مجامع علمی و کارشناسان دیگر بررسی نشده ولی در اختیار کمیسیون اروپا قرار گرفته است.

آژانس بین المللی انرژی روز سه‌شنبه در گزارش خود از میزان انتشار گاز متان گفت هر ساله حدود ۵۷۰ میلیون تن متان وارد جو زمین می‌شود و ۶۰ درصد از این حجم محصول فعالیت‌های انسان است.

این آژانس در بخشی از گزارش خود افزود: «قابلیت مشاهده و تشخیص نقاط اصلی انتشار گاز متان توسط ماهواره به خودی خود چالش مربوط به تولید این گاز در تاسیسات نفت و گاز را حل نمی‌کند. برخورد با این مشکل مستلزم ارتقا کیفیت استانداردهای عملیاتی شرکت‌ها و اجرای مقررات موثر توسط حکومت‌هاست.»

کارشناسان موسسه پژوهش‌های زیست محیطی در شهر پوتسدام آلمان معتقدند که این پژوهش جدید ممکن است تاثیر انتشار گاز متان بر گرمایش زمین را بیش از حد ارزیابی کرده باشد.

با این همه آنها یادآوری کردند که نشت ۲۰ میلیون تن گاز متان فقط از صد نقطه که اکثر آنها تاسیسات انرژی هستند حجم بسیار بالایی است و به تحقیقات و راستی آزمایی بیشتری نیاز دارد.

به گفته این کارشناسان، این رقم معادل دو سوم مصرف سالانه گاز در فرانسه و تاثیر اقتصادی آن بر صنعت انرژی حدود ۴ میلیارد یورو است. در هر صورت تنظیم و اجرای مقررات دقیق‌تر می‌تواند میزان انتشار گاز متان را کاهش دهد و این کار فواید اقتصادی نیز خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG