لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷
۰۰:۴۷ ۲۹.۵.۱۴۰۲

پلمب یک مرکز بوم‌گردی در الولک قزوین به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری

گزارش‌ها حاکی است که مرکز بوم‌گردی به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری در الولک قزوین پلمب شد.

دبیر نظارت بر اماکن میراث فرهنگی دادسرای مرکز استان قروین گفته است: «این مرکز بوم‌گردی به علت برخی ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه عفاف و حجاب پلمب و برای تشکیل پرونده قضایی این واحد متخلف اقدام شده است».
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این مقام قضایی اضافه کرد: «در صورت مشاهده هرگونه تخلّف و هنجارشکنی؛ این دادستانی قطعاً مکلّف و موظّف به رسیدگی به تخلّفات و تشکیل پرونده قضایی است.»

روستای الولک در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان قزوین قرار دارد.

جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری در ماه‌های اخیر صدها کافه، رستوران، مغازه، کتابفروشی، مرکز خرید و مرکز گردشگری را پلمپ کرده است و بسیاری هم بازداشت یا ممنوع‌الکار شده‌اند.

۲۲:۳۱ ۲۸.۵.۱۴۰۲

یک نماینده مجلس: دولت «بدترین روش» را برای مدیریت سوخت انتخاب کرد

یک نماینده مجلس در واکنش به اظهارات دو روز پیش معاون اول رئیس جمهور ایران درباره ازدحام در پمپ بنزین‌ها گفت که دولت ابراهیم رئیسی «بدترین روش» را برای مدیریت سوخت انتخاب کرده است.

مالک شریعتی روز شنبه ۲۸ مرداد یادآوری کرد مجلس در قانون بودجه امسال دولت را مکلف کرده بود کارت‌های سوخت را طوری «مدیریت» کند که مردم از کارت‌های شخصی خود استفاده کنند. او در گفت‌وگو با سایت خانه ملت افزود: «دولت بدترین روش را برای مدیریت سوخت انتخاب کرده و اقدام به محدودسازی جایگاه های کارت های سوخت و لیتراژ بنزین کرده است.»

محمد محبر روز ۲۶ مرداد گفته بود که «شایعات» و «مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اعمال محدودیت در کارت‌های سوخت» باعث ازدحام در پمپ بنزین‌های کشور شد. او همچنین با اشاره به «ازدحام» در ۱۵ پمپ بنزین در تهران گفت که سقف برداشت و برخی محدودیت‌ها لغو می‌شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

شریعتی در ادامه انتقاد از عملکرد دولت همچنین خبر داد که در برخی از شهرهای ایران «از ساعت ۱۸ سوخت گیری خودروها انجام نمی‌شود»

در روزهای اخیر به‌رغم تاکید مقامات دولت ابراهیم رئیسی بر عدم افزایش قیمت بنزین و پر بودن مخازن سوخت کشور، صف‌های طولانی مقابل پمپ بنزین‌های شهرهای کوچک و بزرگ تشکیل شده بود.

همچنین ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در شهرهایی مانند اهواز جایگاه‌های سوخت تعطیل شده‌اند.

با این حال جواد اوجی، وزیر نفت ایران، روز ۲۶ مرداد اطمینان داد که «مشکلی در تامین بنزین وجود ندارد».

در آبان ۱۳۹۸ در حالی که مقامات دولت وقت ایران بحث افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده بودند، بدون اعلام قبلی به صورت ناگهانی بنزین آزاد گران شد که همین امر آغازگر اعتراضات گسترده‌ای در کشور بود که به سرعت رنگ و بوی ضدحکومتی گرفت و نیروهای امنیتی نیز آن را به شدت سرکوب کردند.

۲۲:۲۸ ۲۸.۵.۱۴۰۲

واکنش مهناز محمدی به حکم سعید روستایی: می‌خواهند سالگرد مهسا را فراموش کنیم

در ادامه واکنش‌ها به صدور حکم زندان برای کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا»، مهناز محمدی، کارگردان مستقل ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت که این حکم «یک شوخی» است و مقام‌های جمهوری اسلامی می‌خواهند «ما سالگرد مهسا [امینی] را فراموش کنیم».

حانم محمدی همچنین واکنش فیلمسازان شناخته شده بین‌المللی مانند مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا به این احکام قوه قضائیه ایران را «خنده‌دار» خواند و گفت که این سینماگران با اهمیت دادن به این حکم‌ها در «تله مسئولان» حکومت ایران افتادند.

آقای اسکورسیزی و آقای کاپولا دادخواستی را به اشتراک گذاشتند و خواستار اجرای عدالت برای سعید روستایی و جواد نوروزبیگی، کارگردان و تهیه‌کننده «برادران لیلا» شدند.

یک فیلمساز ایرانی دیگر که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رویترز خطاب به مارتین اسکورسیزی گفت: «لطفاً به خاطر حکم زندان شش ماهه که به حالت تعلیق درآمده است، توجهات را از سالگرد مهسا و درخواست زنان برای احقاق حق‌شان که مدام نقض می‌شود، منحرف نکنید.»

بر اساس حکم دادگاه، یک بیستم از شش ماه مجازات زندان برای کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» قابل اجرا است و مابقی به مدت پنج سال تعلیق شده است.

۱۹:۴۳ ۲۸.۵.۱۴۰۲

انتقاد زهرا رهنورد از «کودتای» جمهوری اسلامی علیه مطالبات مردم

زهرا رهنورد، از رهبران «جنبش سبز»، در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با انتشار متنی در انتقاد از مسئولان جمهوری اسلامی نوشت «امروز حاکمان ایران کودتای جدیدی را علیه سعادت و مطالبات برحق مردم کلید زده‌اند».

او با اشاره به تصویب لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی و بدون مطرح کردن در صحن علنی مجلس گفته که در «کمیسیون یواشکی مجلس» برای زنان ایرانی «سیاهه عفت و حجاب تنظیم می‌کنند که بند بند آن سخیف و مضحک و اهانت‌آمیز است».

او جریمه‌های مالی در نظر گرفته شده در این لایحه را «تلکه و خالی کردن جیب‌ها» توصیف کرده که به کفته او شامل «کودک زیر ۱۸ سال تا زنان و جوانان» می‌شود.

او اواخر خرداد ماه نیز اعلام کرده بود جمهوری اسلامی با لایحه «حجاب و عفاف»، با زنان ایران، «جنگ تن به تن» راه انداخته است.

خانم رهنورد در پایان این بیانیه نوشته است: «آیا حاکمان از پیامد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که پیامد آن انقلاب سال ۱۳۵۷ بود پند نمی‌گیرند و فکر نمی‌کنند پیامد کودتای این آقایان، سقوط دردناک‌تری خواهد بود؟»

زهرا رهنورد همراه با همسرش میرحسین موسوی، بیش از ۱۳ سال‌ است در حبس خانگی به سر می‌برد.

۱۹:۴۱ ۲۸.۵.۱۴۰۲

محرومیت آذین موحد از تدریس در دانشکده هنرهای زیبا

آذین موحد، استاد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا که در دی ماه سال گذشته از دریافت حقوق محروم شده بود، حکم تعلیق از تدریس دریافت کرده است.

بر اساس گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، محرومیت خانم موحد از تدریس با رأی هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران صورت گرفته و به دلیل پرونده‌ای است که برای او در این هیئت تشکیل شده است.

آذین موحد در دی ماه سال پیش به دلیل حمایت از دانشجویان معترض از دریافت حقوق محروم شده بود، ولی به رغم قطع حقوق به تدریس در دانشکده هنرهای زیبا ادامه می‌داد.

محرومیت این استاد دانشگاه که بخشی از فشارها برای تعلیق و اخراج استادان دانشگاه توصیف شده، در حالی است که خانم موحد ۲۹ سال سابقه تدریس در دانشگاه دارد.

۱۹:۱۵ ۲۸.۵.۱۴۰۲

تأیید حکم شش سال زندان کیوان صمیمی

مصطفی نیلی وکیل کیوان صمیمی، روز شنبه ۲۸ مرداد خبر داد که رأی صادره در شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، علیه موکلش تأیید شده است.

آقای نیلی در توئیتی در این باره نوشت که با تأیید این حکم در شعبه ٣۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، آقای صمیمی به شش سال حبس محکوم شده که پنح سال آن قابل اجراست.

به نوشته وکیل آقای صمیمی، روز شنبه همچنین جلسه دوم رسیدگی به پرونده دیگر کیوان صمیمی مربوط به نشست کلاب‌هاوسی «گفت‌وگو برای نجات ایران» در شعبه ٢٩ دادگاه انقلاب برگزار شده است.

نشست «گفت‌وگو برای نجات ایران» اوایل اردیبهشت امسال در کلاب‌هاوس برگزار شد و در ارتباط با آن چندین نفر از سخنرانان آن از جمله کیوان صمیمی، علیرضا بهشتی، عبدالله مؤمنی، و قربان بهزادیان‌نژاد احضار و بازداشت شدند.

کیوان صمیمی، و علیرضا بهشتی شیرازی، هر دو در اول خردادماه با تودیع وثیقه آزاد شدند و نخستین جلسه دادگاه آنها یک هفته بعد در هشتم خرداد برگزار شد.

آقای صمیمی در پیامی برای این همایش که چند روز قبل از آن ضبط شده بود، گفته بود: «نجات ایران از وضعیت و قدرت استبدادی حاکم فقط توسط قدرت می‌تواند انجام شود. قدرت ما دموکراسی‌خواهان هم مردم هستند و تجمیع قدرت مردم.»

۱۷:۳۷ ۲۸.۵.۱۴۰۲

کشته شدن سه مأمور پلیس در سه درگیری مسلحانه در استان‌های مختلف

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام پلیس استان فارس نوشته است که روز شنبه یک سرباز وظیفه در یک درگیری مسلحانه که در شهرستان بیضا در زمان «انتقال یک سارق» از دادسرا به زندان کشته شده و یک سرباز وظیفه دیگر هم مجروح شده است.

همزمان میزان به نقل از رئیس‌کل دادگستری اصفهان خبر داده که در همین روز، یک مأمور پلیس در جریان تعقیب و گریز ضاربی که شخصی را در نزدیکی دادگستری اصفهان به ضرب گلوله به قتل رسانده بود، کشته شده است. به گفته این مقام دادگستری، این درگیری هم به مجروح شدن یک مأمور دیگر منجر شده است.

در مسجد سلیمان هم بنا بر گزارش‌ها روز شنبه یک مأمور پلیس در دیگری با یک «سارق مسلح» کشته شده است. به گزارش اعتماد، این حادثه در جریان تلاش مأموران انتظامی برای اجرای حکم دستگیری این سارق روی داده است.

۱۶:۴۳ ۲۸.۵.۱۴۰۲

حامد کرزی خواستار اجازه تحصیل به دختران افغان شد

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، در روزی که به عنوان روز استقلال این کشور گرامی داشته می‌شود، از رهبران خواست که به دختران اجازه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها را بدهند.

آقای کرزی در پیام تبریکی که روز شنبه ۲۸ مرداد به مناسبت روز استقلال افغانستان منتشر کرد، تأکید کرده که افغان‌ها باید همه فرزندان خود را چه دختر و چه پسر آموزش دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، رهبران طالبان هم در روز ۲۸ مرداد در یکصدوچهارمین سالگرد استقلال افغانستان از بریتانیا، در پیامی رسمی اعلام کردند که به آنچه «ارزش‌های فرهنگی و مذهبی» توصیف شده، پایبند هستند و به هیچکس اجازه مداخله در حکومت خود را نخواهند داد.

از زمان بازگشت دوباره طالبان به قدرت در مرداد ماه ۱۴۰۰، این گروه محدودیت‌هایی شدیدی را که در زمان حکومت‌داری خود در دهه ۷۰ شمسی به‌ویژه بر زنان و افغان اعمال می‌کرد، از سر گرفته است.

به تازگی سخنگوی ارشد طالبان روز سه‌شنبه ۲۴ مرداد، در گفت‌وگویی به مناسبت دومین سالگرد به قدرت رسیدن دوباره این گروه، گفته بود که حکومت طالبان ابدی است و اضافه کرده بود که ممنوعیت تحصیل برای دختران افغانستانی در مقاطع بالاتر از کلاس ششم هم به قوت خود باقی خواهد ماند.

۱۵:۳۱ ۲۸.۵.۱۴۰۲

آماده‌باش در استان تهران پس از زلزله دماوند

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از آماده‌باش کامل استان تهران همزمان با زلزله‌ای که به بزرگای ۳.۹ درجه در حوالی شهر دماوند روی داد، خبر داده است.

حامد یزدی بعدازظهر شنبه با اشاره به وقوع این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در نزدیکی دماوند گفت: «با توجه به وقوع این زمین‌لرزه، مدیریت بحران با اعلام به تمامی دستگاه‌های عضو ستاد در آماده‌باش کامل قرار گرفته است». او در ادامه از مردم خواست در این زمینه آرامش خود را حفظ کنند.

ساعتی بعد زلزله‌ای دیگر به بزرگای ۲.۵ درجه، به نوشته خبرگزاری مهر، مرز استان‌های تهران و مازندران را لرزاند.

در سال‌های گذشته چندمرتبه زمین زیر پای شهروندان در پایتخت ایران و شهرهای حوالی آن لرزیده و ساکنین تهران را با نگرانی‌های زیادی روبه‌رو کرده است.

سال‌هاست که کارشناسان در مورد وقوع زمین‌لرزه شدید در تهران هشدار می‌دهند و این موضوع نگرانی‌ بسیاری در شهروندان این شهر ایجاد کرده است.‎​

۱۵:۰۷ ۲۸.۵.۱۴۰۲

۹۰ کیلومتر پیاده‌روی برای رسیدن به مزار دو معترض اعدام‌شده

ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی (کومار)، از معترضان اعدام‌شده در سال گذشته، در ویدئویی که روز جمعه در حساب کاربری‌ خود در اینستاگرام منتشر کرد از پیاده‌روی حدود ۹۰ کیلومتری خود تا آرامگاه فرزندش و محمد (کیان) حسینی خبر داد.

او می‌گوید که در این پیاده‌روی که حدود هشت ساعت به‌طول انجامیده است، «هر قدم را به عشق کیان و کومار برمی‌دارد.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG