لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴
۲۳:۳۳ ۲۲.۵.۱۴۰۲

برگزاری تجمع اعتراضی ناشنوایان و معلولان در ۹ شهر ایران

جمعی از ناشنوایان و معلولان روز یکشنبه در شهرهای مختلف ایران از جمله کرمانشاه، اردبیل، سنندج،‌ کرمان، بروجرد،‌ اصفهان، ساری، چابهار و مشهد تجمع اعتراضی برگزار کردند.

حساب کاربری «کمپین معلولان» در توئیتر با انتشار تصاویری از این تجمعات نوشت این شهروندان در اعتراض به «عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون معلولان» مقابل ساختمان استانداری یا بهزیستی شهرهای خود دست به اعتراض زدند.

تشکل‌های حامی معلولان، شهروندان دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها در چندماه گذشته خواستار «اجرای مناسب و بی‌کم‌وکاست» مادهٔ ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان شده‌اند.

در این ماده دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور لحاظ کند.

فعالان حقوق معلولان در سال‌های اخیر بارها در مورد عدم رعایت حقوق معلولان از سوی نهادهای دولتی هشدار داده‌ و نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی را به «بی‌توجهی» به حقوق این شهروندان متهم کرده‌اند.

۲۱:۰۴ ۲۲.۵.۱۴۰۲

کنسولگری عربستان سعودی در مشهد رسماً فعالیت خود را آغاز کرد

یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تأیید کرد که فعالیت کنسولگری عربستان سعودی در مشهد به صورت رسمی در یکی از هتل‌های این شهر آغاز شده است.

رئیس نمایندگی وزارت خارجه در استان خراسان رضوی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که کنسولگری عربستان سعودی در مشهد با ارسال یادداشت رسمی به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در این شهر فعالیت رسمی خود را از ۲۱ مرداد در یکی از هتل‌های این شهر به عنوان محل موقت اعلام کرده است.

پیش از این برخی رسانه‌های ایران اعلام کرده بودند در تهران نیز یک طبقه از هتل اسپیناس در اختیار دیپلمات‌های سعودی قرار گرفته است، اما این خبر به شکل رسمی تأیید نشده است.

روز ۱۲ دی سال ۹۴ عده‌ای از افراد تندرو که خود را حامیان یک روحانی شیعه اعدام شده در عربستان سعودی معرفی می‌کردند، به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله کردند. به دنبال این اتفاق، عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

اما از چند ماه پیش، روابط دو کشور از سر گرفته شد و ایران سفارت خود در ریاض و کنسولگری خود در جده را روزهای ۱۶ و ۱۷ خرداد بازگشایی کرد.

۱۸:۵۱ ۲۲.۵.۱۴۰۲

اسدالله فخیمی و حوری خانپور، زوج فعال مدنی و حقوق بشر، با قرار وثیقه آزاد شدند

اسدالله فخیمی و حوری خانپور، زوج فعال مدنی و حقوق بشر که پس از یورش مأموران امنیتی به منزل‌شان در هفته‌های اخیر به دادسرای اوین احضار شده بودند، روز یکشنبه با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شدند.

گزارش‌های دریافتی حاکی است این زوج در پروندۀ قضایی که علیه آن‌ها تشکیل شده، با اتهام انتسابی «تبلیغ علیه نظام» روبه‌رو هستند.

به گفتۀ برخی منابع حقوق بشری، روز ۲۰ تیرماه امسال چهار مأمور وزارت اطلاعات و دادستانی انقلاب با ورود به منزل این زوج، وسایل شخصی الکترونیک آن‌ها از جمله تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها را ضبط کرده و خواهان مراجعۀ آقای فخیمی و خانم خانپور به شعبه یک بازپرسی اوین شده بودند.

۱۸:۲۸ ۲۲.۵.۱۴۰۲

تأکید دوبارۀ محمد خاتمی بر مخالفت همزمان با «براندازی» و «نحوۀ حکمرانی موجود»

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، روز یکشنبه ۲۲ مرداد با اشاره به انتخابات امسال مجلس گفت که حکومت نمی‌تواند «حتی راه‌های حداقلی» را ببندد و همزمان انتظار مشارکت گسترده در انتخابات را داشته باشد.

او بار دیگر با تکرار مواضع پیشین خود مبنی‌بر این‌که «براندازی» جمهوری اسلامی را «نه ممکن و نه مطلوب» می‌داند، در بیان دیدگاه خود به عنوان یکی از چهره‌های مهم جناح اصلاح‌طلب گفت: «ما هم با براندازی مخالفیم و هم با نحوۀ حکمرانی که وجود دارد.»

آقای خاتمی درباره دلایل مخالفت خود با سرنگونی جمهوری اسلامی گفت اگر کسانی که «ادعای براندازی» دارند، موفق شوند، با کمک «نیروهای خارجی» خواهد بود و سپس ادعا کرد در این صورت «ایران ما دچار هرج و مرج و خسارت های فراوان‌تری خواهد شد».

او که در دیدار با اعضاى هیأت رئیسه جبهه اصلاحات ایران سخن می‌گفت، همچنین بدون اعلام موضع خود گفت که شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دوازدهم، «بستگى به تصمیم جبهه اصلاحات دارد».

رئیس جمهور اسبق ایران سال گذشته و در حالی که دو ماه از اعتراضات سراسری در ایران گذشته بود، هرچند شیوۀ حکمرانی جمهوری اسلامی را «پراشتباه و نادرست» دانست، اما بر استمرار جمهوری اسلامی تأکید کرد.

او روز ۲۳ آبان ۱۴۰۱ با انتشار متنی در اینستاگرام نوشته بود: «براندازی نه ممکن است نه مطلوب؛ ولی ادامۀ وضع کنونی هرلحظه زمینه‌های فروپاشی اجتماعی را پهن‌تر و بیشتر می‌کند.»

«براندازی» اصطلاحی است که در ادبیات رسانه‌ای برای فعالیت بخش گسترده‌ای از نیروهای مخالف جمهوری اسلامی در خارج و داخل کشور به کار می‌رود.

آقای خاتمی در نیمه بهمن‌ماه سال گذشته هم با انتشار بیانیه‌ای، «براندازی» جمهوری اسلامی را رد کرد و مدعی شد که «به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی مکانیکی آن ممکن نیست».

رئیس‌جمهور پیشین ایران روز پنجم اردیبهشت امسال گفته بود: «متأسفانه جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی تمایل پیدا کرده است و باید به جمهوری اسلامی بازگردد.»

او در آن زمان هم با تغییر نظام جمهوری اسلامی مخالفت کرده و با اشاره به شعار «زن، زندگی، آزادی» گفته بود: «معتقدم اگر زندگی می‌خواهیم، زندگی در براندازی پیدا نمی‌شود»، چرا که به ادعای او «در آن صورت ایران روزگار خوبی نخواهد داشت و آشوب و ناآرامی‌های سنگینی را در پی خواهد داشت.»

استدلال‌های محمد خاتمی مشابه هشدارهایی بود که مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها تکرار کرده و به مخالفان و منتقدان، در مورد آن‌چه «سوریه‌ای شدن» ایران خوانده شده، هشدار داده‌اند.

در اعتراضات سراسری سال گذشته در ایران که بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، شعارهای مربوط به سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی بارها مطرح شد.

۱۷:۵۳ ۲۲.۵.۱۴۰۲

نازیلا معروفیان، خبرنگار، با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

نازیلا معروفیان،‌ دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه، روز یکشنبه با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد.

خانم معروفیان با انتشار عکسی از خود پس از آزادی در توئیتر این خبر را تأیید کرد.

عکس منتشر شده در حساب کاربری نازیلا معروفیان پس از آزادی از زندان اوین
عکس منتشر شده در حساب کاربری نازیلا معروفیان پس از آزادی از زندان اوین

او که در این تصویر بدون حجاب اجباری دیده می‌شود، نوشت در بند ۲۰۹ زندان اوین در کتابی این جمله را خوانده است:‌ «تو لایق بهترین اتفاقاتی، پس بردگی را نپذیر.»

نازیلا معروفیان همچنین در مورد خبرهای به‌تازگی منتشر شده از وضعیت سلامت او و انتقالش به بیمارستان طالقانی تهران تصریح کرد که او «دچار سکته قلبی» نشده بود و فقط به‌دلیل اندکی مشکل «تنفس و تپش قلب» به بیمارستان منتقل شد.

بر اساس گزارش منابع حقوق بشری، این دانشجوی دانشگاه علامه روز ۱۴ مرداد به‌دلیل «افزایش ضربان قلب و فشارهای عصبی» برای مدت کوتاهی در بیمارستان بستری و سپس دوباره به زندان اوین منتقل شد، اما در شبکه‌های اجتماعی برخی گزارش‌های تأیید نشده، مشکل او را «سکته قلبی» اعلام کرده بودند.

این روزنامه‌نگار روز ۱۷ تیر امسال پس از احضار و مراجعه به شعبه اول دادسرای اوین، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین که زیر نظر وزارت اطلاعات اداره می‌شود، منتقل شد.

نازیلا معروفیان پیش از این با انتشار و بازتاب مصاحبه با امجد امینی، پدر مهسا (ژینا) امینی، شامگاه هشتم آبان سال گذشته و در میانۀ اعتراضات سراسری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به

اوین منتقل شده بود. خبر آزادی موقت او روز ۲۲ دی‌ماه در رسانه‌های اجتماعی اعلام شد.

۱۷:۲۲ ۲۲.۵.۱۴۰۲

ادامۀ بحران ریزگرد، صدها تن در سیستان را راهی بیمارستان کرد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از مراجعۀ ۷۳۳ نفر از ساکنان منطقۀ سیستان به بیمارستان در پی وقوع طوفان و ریزگرد طی سه روز گذشته خبر داد.

خبرگزاری ایسنا روز یک‌شنبه به نقل از مجید محبی گزارش داد که از ۱۹ مرداد تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز بیش از ۷۰۰ تن راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۵۸ نفر هم‌اکنون بستری هستند.

به گفتۀ این مقام استانی، اغلب مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی در چند روز گذشته با مشکلات «تنفسی، قلبی و چشمی» روبه‌رو بوده‌اند.

ایسنا همچنین از قول محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، از رسیدن سرعت وزش باد در زابل به ۹۴ کیلومتر در زهک ۸۳ کیلومتر در ساعت خبر داده است.

به گفته آقای حیدری، وزش باد شدید در برخی مناطق استان تا روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ادامه خواهد داشت.

شتاب گرفتن روند خشکی تالاب‌ها و رودها، فرسودگی خاک و بیابان‌زایی به بروز پدیده گستردۀ ریزگرد در بخش‌های بزرگی از ایران منجر شده است، به‌طوری که اواخر تیرماه رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم در وزارت بهداشت خبر داد که تقریباً «نیمی از جمعیت ایران» با طوفان‌های گرد و خاک مواجه است که بر سلامت مردم اثر می‌گذارد.

تغییرات اقلیمی همچنین محصول حجم عظیمی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، ایران ششمین انتشاردهندۀ بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان به‌شمار می‌رود؛ میزان انتشار دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در کشور طی یک دهه گذشته ۲۵ درصد و طی دو دهه گذشته، ۱۰۰ درصد جهش داشته و پارسال به ۹۰۵ میلیون تُن رسیده است.

۱۵:۴۰ ۲۲.۵.۱۴۰۲

رفع فیلترینگ تلگرام در عراق، پس از «اعتراض گروه‌های تحت حمایت ایران»

دولت عراق که به دلیل حفاظت از داده‌ها، تلگرام را فیلتر کرده بود، پس از آنچه برخی رسانه ها «اعتراض شدید» گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی اعلام کردند، فیلترینگ این اپلیکیشن را لغو کرد.

به گزارش رویترز، وزارت مخابرات عراق اعلام کرد که مسئولان تلگرام به الزامات امنیتی درباره عدم افشای اطلاعات شخصی کاربران این پیام‌رسان پاسخ مثبت داده‌اند.

اما لوموند نوشت که پس از فیلتر شدن تلگرام در یکشنبه گذشته، گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، این تصمیم دولت عراق را «مصادره آزادی‌ها» خواندند و به آن اعتراض کردند.

تلگرام در عراق بسیار مورد استفاده است و به نوشته این روزنامه، نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نیز از آن به عنوان ابزاری تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

۱۴:۵۴ ۲۲.۵.۱۴۰۲

«ملودی»، فیلمی از کارگردان ایرانی، نماینده تاجیکستان در اسکار ۲۰۲۴ شد

تاجیکستان فیلم درام «ملودی»، ساخته بهروز سبط ‌رسول، کارگردان ایرانی، را به‌طور رسمی به‌عنوان نماینده این کشور برای حضور در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تاجیکستان پس از ۱۸ سال با معرفی این فیلم بار دیگر راهی اسکار خواهد شد.

«ملودی» به زبان فارسی و به‌عنوان محصول مشترک ایران و تاجیکستان ساخته شده است.

این فیلم داستان زنی به نام ملودی را به‌تصویر می‌کشد که در مرکز کودکان سرطانی تدریس می‌کند. در حالی که ۳۰ کودک در آسایشگاه نگه‌داری می‌شوند، از او خواسته می‌شود تا با استفاده از آواز ۳۰ پرنده مختلف، قطعه‌ای بسازد اما او متوجه می‌شود شکارچیان، کارشناس قدیمی پرندگان دهکده را مجبور به ترک کرده‌اند.

۱۴:۴۸ ۲۲.۵.۱۴۰۲

رهبر مسیحیان لبنان خواستار کنترل دولت بر سلاح‌ها در کشور شد

چند روز پس از درگیری مرگبار میان مسیحیان یک روستا و نیروهای شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان، عالی‌ترین مقام مسیحی لبنان از دولت خواست که بر سلاح‌ها در کشور کنترل داشته باشد.

بشاره پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان در سخنرانی هفتگی خود در روز یکشنبه همچنین از «همه احزاب» و سایر گروه‌ها خواست که «زیر پرچم دولت به ویژه در مورد استفاده از سلاح متحد شوند».

الراعی در سخنانی که آشکارا به تسلیحات حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، اشاره دارد، گفت: «نمی‌توان در یک سرزمین با بیش از یک دولت، بیش از یک ارتش قانونی، بیش از یک قدرت و بیش از یک حاکمیت زندگی کرد.»

حزب‌الله لبنان تنها گروه در این کشور است که پس از پایان جنگ داخلی لبنان سلاح خود را به ارتش تحویل نداده است.

۱۳:۴۹ ۲۲.۵.۱۴۰۲

جمال‌الدین خانجانی و دخترش، از شهروندان بهائی، بازداشت شدند

نهادهای امنیتی صبح روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد جمال‌الدین خانجانی، از مدیران سابق جامعه بهائیان ایران و دخترش، ماریا خانجانی، را پس از تفتیش خانه آن‌ها بازداشت و با حکم سرپرست دادسرای اوین به این زندان منتقل کردند.

آقای خانجانی از اعضای گروه «یاران» در سال ۱۳۸۷ با اتهاماتی نظیر «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و جاسوسی» به ۲۰ سال زندان محکوم و با کاهش دوران محکومیت در سال ۱۳۹۶ آزاد شد.

هم‌زمان با تشدید فشارهای حکومتی بر اقشار مختلف مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت شهروندان بهایی در ماه‌های گذشته شکل گرفته است.

جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌رسمیت نمی‌شناسد و پس از استقرار در ایران از سال ۱۳۵۷ فشارها و محرومیت‌های بسیاری را بر پیروان این آیین تحمیل کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG