لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

ریاض: عربستان در هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران باید شریک مذاکرات باشد


وزیر خارجه عربستان می‌گوید که توافق جدید هسته‌ای با ایران می‌تواند عنوان «برجام ++» را بگیرد.
وزیر خارجه عربستان می‌گوید که توافق جدید هسته‌ای با ایران می‌تواند عنوان «برجام ++» را بگیرد.

وزیر خارجه عربستان می‌گوید که کشورش باید در مذاکرات احتمالی بین ایران و دولت جدید آمریکا برای دستیابی به یک توافق جدید هسته‌ای مشارکت داشته باشد.

فیصل بن فرحان آل سعود روز یکشنبه دوم آذر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا گفت ما هم باید در مذاکرات باشیم و این مذاکرات تنها محدود به برنامه هسته‌ای ایران نباشد، بلکه فعالیت‌های «شرورانه» منطقه‌ای ایران را نیز پوشش دهد.

به گفته او، چنین توافقی می‌تواند عنوان «برجام ++» را بگیرد.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴ بدست آمد و تمرکز آن بر حل‌وفصل اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران بود، اما آمریکا در اردیبهشت ۷) از این توافق خارج شد و تحریم‌های وسیعی علیه ایران وضع کرد.

دولت دونالد ترامپ برجام را «بدترین توافق تاریخ» نامیده و اعلام کرد که خواهان یک توافق خوب و جامع‌تر با ایران است که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای آن را نیز شامل شود، ولی مقام‌های جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده‌اند.

آمریکا می‌گوید توافق جدید با ایران می‌تواند عنوان «برجام +» بگیرد و شامل بندها و شرط‌های بیشتری از برجام کنونی باشد؛ اما وزیر خارجه عربستان می‌گوید ریاض نیز باید یکی از طرف‌های مذاکره با ایران باشد و توافق نهایی می‌تواند عنوان «برجام ++» داشته باشد.

فیصل بن فرحان گفته که «برجام ++» می‌تواند طیفی از مسائل منطقه‌ای مانند مسلح کردن شورشیان حوثی یمن یا گروه‌های خاصی در عراق، سوریه، لبنان و دیگر مناطق توسط جمهوری اسلامی را در بر بگیرد.

او افزود توافق جدید باید برنامه‌ هسته‌ای ایران را که «در راستای ویرانی منطقه ادامه دارد»، نیز شامل شود.

سی‌ان‌بی‌سی می‌نویسد با مقامات ایران درباره درخواست وزیر خارجه عربستان تماس گرفته، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ است.

فیصل بن فرحان در ادامه گفته است عربستان و آمریکا همکاری‌های طولانی مدت با هم داشته‌اند و ریاض آماده همکاری با هر دولتی است که در واشینگتن بر سر کار بیاید اما تاکید ما این است، رئیس‌جمهوری آتی آمریکا اگر خواهان تعامل مجدد با ایران است «باید عربستان را شریک مذاکرات کند».

به گفته او، ایران هنوز هم معتقد به صدور انقلاب اسلامی به کشورهای همسایه و منطقه است و باید این مسئله را حل کرد.

عربستان طی روزهای جاری به صورت مجازی میزبان رهبران ۲۰ قدرت برتر اقتصادی جهان (گروه ۲۰) است و تاکنون چندین بار موضوع ایران را در این مذاکرات برجسته کرده است.

با پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، و نظر به انتقاد صریح او از سیاست‌های دولت ترامپ به‌خاطر خروج از برجام، انتظار می‌رود رویکرد واشینگتن نسبت به تهران تغییر کند، اما دقیقا معلوم نیست آیا دولت آتی آمریکا خواهان مذاکره دوباره با ایران بر سر یک توافق هسته‌ای جدید خواهد بود یا نه.

لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در هفته‌های اخیر تشدید شده است، موضوعی است که احتمالا به چالشی بر سر راه دولت آینده این کشور در تعامل با ایران تبدیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG