لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

در حمله پهپادی به فرودگاه جازان عربستان «۱۰ نفر زخمی شدند»


ترکی المالکی
ترکی المالکی

سخنگوی ائتلاف نظامی کشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی جمعه ۱۶ مهرماه گفت٬ در حمله یک پهپاد شبه نظامیان حوثی یمن به فرودگاه ملک عبدالله جازان « ۱۰ غیرنظامی» زخمی شدند.

ترکی المالکی در این‌باره تصریح کرد، «یک پرتابه دشمن» بر فرودگاه ملک عبدالله جازان که هزاران مسافر داخلی و خارجی از آن استفاده می کنند، سقوط کرد.

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان تاکید کرد که در این حمله تعدادی از مسافران و کارکنان فرودگاه مجروح شدند.

او گفته است، در این حمله، شش شهروند عربستان، سه شهروند بنگلادش و یک شهر سودان زخمی شدند.

طبق این گزارش، تحقیقات مقامات عربستان درباره این حمله پهپادی به فرودگاه جازان آغاز شده است.

ترکی المالکی در ادامه تصریح کرد که شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران «تلاش‌های بیهوده‌ای برای هدف قرار دادن غیرنظامیان در فرودگاه‌های غیرنظامی» انجام می‌دهند.

او اضافه کرده است، عربستان «تدابیر عملیاتی را برای دفاع از غیرنظامیان مطابق با قانون بین‌المللی انسانی و قواعد عرفی آن اتخاذ می‌کند.»

سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان همچنین گفته است٬ حمله به فرودگاه ملک عبدالله در جازان توسط پهپاد انفجاری صورت گرفت.

بخش عربی شبکه العربیه نیز می‌گوید این حمله باعث شد تا فعالیت‌های فرودگاه جازان برای ۳۰ دقیقه متوقف شود.

طبق این گزارش فرودگاه جازان فعالیت‌های خود را براساس برنامه از سرگرفته است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز چهارشنبه اعلام کرد که تاسیسات «مونتاژ و بمب‌گذاری قایق‌های انفجاری حوثی‌ها» در استان الحدیده مورد حمله قرار داده است.

این ائتلاف مدعی شد که سه قایق انفجاری که در این محل برای حمله تجهیز شده بود را منهدم کرده است.

در همین زمینه، پدافند هوایی عربستان هم شنبه گذشته از رهگیری و انهدام یک پهپاد انفجاری شبه نظامیان حوثی در مسیر به سوی خمیس مشیط خبر داد.

شبه‌نظامیان حوثی یمن که مرتباً پهپاد و موشک به سمت عربستان شلیک می‌کنند، مسئولیت چندین حمله در گذشته به تأسیسات نفتی عربستان را بر عهده گرفته‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت یمن، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است، از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده‌است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته‌است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

یمن با بزرگ‌ترین بحران بشری در زمینهٔ قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با استفاده از العربیه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG