لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

عربستان سعودی نخستین سفیر خود در فلسطین را منصوب کرد


مجدی الخالدی و نایف السدیری
مجدی الخالدی و نایف السدیری

عربستان سعودی روز شنبه ۲۱ مرداد در اقدامی بی‌سابقه نخستین سفیر غیر مقیم خود را برای امور فلسطین به تشکیلات خودگردان فلسطینی معرفی کرد.

نایف السدیری٬ سفیر عربستان سعودی در اردن روز شنبه رونوشتی از استوارنامه خود را به مجدی الخالدی٬ مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور دیپلماتیک تقدیم کرد.

گزارش‌ها حاکی است که نایف السدیری با حفظ سمت٬ سرکنسول غیر مقیم عربستان در بیت المقدس (اورشلیم) خواهد بود.

در حالی ریاض سفیر غیر مقیم خود در فلسطین را معرفی کرده است که مذاکرات دولت جو بایدن برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل در جریان است.

نایف السدیری قرار است به زودی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند.

مجدی الخالدی ضمن استقبال از اقدام عربستان سعودی گفته است: این گامی مهم است که به تقویت بیشتر روابط برادرانه قوی که دو کشور و دو ملت برادر را پیوند می‌دهد٬ کمک خواهد کرد.

در همین زمینه، طلال اوکال، تحلیلگر فلسطینی، به رویترز گفت، «تعیین سفیر مقیم٬ در اصل نیم قدم به سوی تاسیس دفتر نمایندگی رسمی عربستان سعودی در کرانه باختری اشغالی است.»

او افزود: این اقدام همچنین حاوی این پیام است که عربستان سعودی به حقوق فلسطینیان در یک کشور کاملاً مستقل متعهد است.

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات فلسطین هفته گذشته ابراز امیدواری کرده بود که عربستان سعودی در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل با این تشکیلات تعامل کند.

روزنامه وال استریت جورنال روز چهارشنبه ۱۸ مرداد با استناد به گفته‌های مقامات آمریکایی که نام آنها را فاش نکرده است، گزارش داده که اصول کلی چارچوب‌ توافق عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن اسرائیل در ازای ارائه امتیازاتی به فلسطینی‌ها، تضمین‌های امنیتی ایالات متحده و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی، حاصل شده است.

مقامات یادشده محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که در ۹ تا ۱۲ ماه آینده جزئیات این توافق می‌تواند نهایی شود، اما هنوز موانع مهمی بر سر راه آن وجود دارد.

هم‌زمان روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده که بعد از ماه‌ها تلاش دولت جو بایدن، فرم طرح صلح میان اسرائیل و عربستان آشکارتر شده است

این گزارش می‌افزاید پس از دیدارهای جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با مقامات ارشد عربستان پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

یک مقام آمریکایی به این رسانه گفته است آقای بلینکن در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، وعده داده که ایالات متحده در را برای خواسته‌های هسته‌ای و امنیتی عربستان سعودی باز کرده است.

با این‌حال، کاخ سفید در واکنش به انتشار گزارش‌ها پیرامون توافق اسرائیل و عربستان با چارچوب اصولی عادی‌سازی روابط، اعلام کرد هنوز چارچوب مورد توافقی که منجر به تفاهم عربستان برای به رسمیت شناختن اسرائیل باشد، حاصل نشده و مذاکرات زیادی برای رسیدن به این مرحله نیاز است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، افزوده بود: هنوز مذاکرات و گفت‌وگوهای زیادی برای رسیدن به مرحله‌ای که چارچوب عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان را مشخص کند، وجود دارد.

او همچنین گفته بود، رؤسای‌جمهور اسرائیل و آمریکا اواخر سال جاری میلادی در ایالات متحده دیدار دارند.

توافق‌های صلح موسوم به «ابراهیم» در زمان دولت دونالد ترامپ بین اسرائیل و چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و سودان به‌‌دست آمد، اما عربستان تاکنون از عادی‌سازی روابط با اسرائیل اجتناب کرده است.

جو بایدن تا ماه گذشته تأکید داشت که تا عادی شدن رابطه اسرائیل و عربستان «راه درازی مانده»، اما پس از سفر اخیر مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان، به سایت اکسیوس گفت: «شاید عادی‌سازی رابطه بین این دو کشور میسر باشد» اما جزئیاتی ارائه نکرد.

با استفاده از رویترز، تایمز اسرائیل و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG