لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

عربستان سعودی شماری از فعالان حقوق زنان را بازداشت کرد


ریاض، پایتخت عربستان؛ فعالان بازداشت‌شده سال‌ها برای به دست آوردن حق رانندگی زنان تلاش کرده‌اند.
ریاض، پایتخت عربستان؛ فعالان بازداشت‌شده سال‌ها برای به دست آوردن حق رانندگی زنان تلاش کرده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان سعودی در روزهای اخیر شماری از فعالان حقوق زنان در این کشور پادشاهی را بازداشت کرده است.

این نهاد مستقر در ایالات متحده آمریکا روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در بیانیه‌ای خبر داد که مقامات عربستان سعودی از روز ۱۵ ماه مه برابر با ۲۵ اردیبهشت دست‌کم هفت تن از مدافعان حقوق زنان را بازداشت کرده‌اند.

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر عنوان می‌کند که این فعالان مدت‌ها جهت لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان سعودی و الغای نظام سرپرستی مردان تلاش می‌کردند.

حکومت عربستان سعودی وعده داده که رانندگی زنان در این کشور از اوایل تیرماه آزاد خواهد شد، امری که به عنوان نشانه‌ای از اصلاحات مورد نظر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلقی شده است. خبرگزاری رویترز می‌نویسد اما این اصلاحات با سرکوب فعالان همراه شده است.

دیده‌بان حقوق بشر، در کنار نهادهای دیگر همچون عفو بین‌الملل، از مقامات عربستان خواسته‌ است که این فعالان را آزاد کند. بر اساس این گزارش تاکنون نام شش نفر از افراد بازداشت‌شده مشخص شده که برخی از آنها مرد هستند. نام این چهره‌ها عبارت است ایمان آل نفجان، لجين الهذلول، عزیز الیوسف، عائشة المانع، ابراهیم مدیمیغ و محمد الرابعه.

مقامات عربستان در اطلاعیه‌ای که جمعه شب منتشر شد بازدداشت‌شدگان را به تعدی و اهانت به مذهب و به خطر انداختن ثبات و امنیت ملی متهم کرده و تاکید داشته‌اند که همچنان به شناسایی این فعالان ادامه خواهند داد.

رویترز به نقل از مدافعان حقوق بشر گزارش داده که شمار بازداشت‌شدگان بیشتر از این تعداد است و اکنون نمی‌توان آمار دقیقی از بازداشت‌ها به دست آورد.

سارا لی ویتسون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر گفت: «به نظر می‌رسد تنها "جرمی" که این فعالان مرتکب شده‌اند این بوده که قبل از محمد بن سلمان خواستار آزادی رانندگی زنان شده‌اند».

ناظران معتقدند که «اگرچه حکومت عربستان از اواخر ماه ژوئن رانندگی زنان را آزاد می‌کند، اما در عین حال خواسته‌اند که پاداشی به فعالان ندهند چرا که این گونه فعالیت‌ها در عربستان ممنوع است».

امتیاز دادن به محافظه‌کاران مذهبی نیز گمانه دیگری است که تحلیل‌گران آن را با بازداشت فعالان حقوق زنان در عربستان مرتبط می‌دانند.

بر اساس گزارش‌های الجزیره و رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG