لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

عربستان سعودی در پی حملات آمریکا و بریتانیا به حوثی‌ها خواستار خویشتنداری شد


شبه‌نظامیان حوثی در یمن
شبه‌نظامیان حوثی در یمن

عربستان سعودی در واکنش به حملات هوایی ایالات متحده و بریتانیا به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در یمن، خواهان خویشتنداری طرفین و پرهیز از تشدید تنش‌ها شد.

وزارت خارجه پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور که طی ماه‌های اخیر درگیر مذاکرات صلح با حوثی‌های یمن بوده است، با «نگرانی بسیار» شرایط را رصد می‌کند.

این وزارتخانه افزود که پادشاهی سعودی «بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در منطقه دریای سرخ تاکید دارد چنان‌که آزادی دریانوردی یک خواسته بین‌المللی است».

جنبش حوثی، گروهی تحت حمایت ایران که پس از حدود یک دهه جنگ با ائتلاف بین‌المللی به رهبری عربستان سعودی بخش اعظم یمن را در اختیار دارد، خود را به عنوان حامی بزرگ فلسطینی‌ها در جنگ کنونی اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه شناسانده است.

شبه نظامیان حوثی یمن کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را با این ادعا که با اسرائیل مرتبط هستند، هدف حملات متعدد خود قرار داده‌اند. این حملات باعث شده که شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی مسیر شناورهای خود را تغییر بدهند و به جای راه میان‌بر کانال سوئز، مسیری به مراتب طولانی‌تر و پرهزینه‌تر را انتخاب کنند، مسیری که قاره آفریقا را دور می‌زند.

ایالات متحده و بریتانیا بامداد جمعه در واکنش به این اقدام حوثی‌ها چندین پایگاه نظامی آنها را در یمن با حملات هوایی خود در هم کوبیدند.

گزارش‌ها حاکی است که در این حملات، انبارهای موشک‌های بالستیک، پهپادها و همچنین مراکز رادارهای شبه نظامیان حوثی مورد هدف واقع شده‌اند. اما میزان تلفات احتمالی این حملات هنوز مشخص نیست.

نیروهای دریایی آمریکا و بریتانیا در اوایل این هفته، چندین حمله پهپادی و موشکی را در جنوب دریای سرخ دفع کرده بودند. ایالات متحده طی روزهای اخیر برای تضمین امنیت کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن و مقابله با حملات حوثی‌ها یک گروه ضربت دریایی با مشارکت چندین کشور دیگر از جمله بریتانیا ایجاد کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG